Droga Pani Kaju,
Synek z pewnością nie rozwija się normatywnie, a sądy, że chłopcy mówią później są nieprawdziwe. Dzieci dwujęzyczne mówią z opóźnieniem, ale jeden z języków rozwija się, służąc dziecku do komunikacji, opisywania i rozumienia świata.
Przede wszystkim proszę wyjąć baterie ze wszystkich zabawek świecących i grających. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, stymulują nadmiernie prawą półkulę, wyłączając jednocześnie aktywność lewej, która jest odpowiedzialna za kształtowanie się mowy. Jeśli oboje Państwo jesteście Polakami musicie zwracać się do dziecka
tylko w języku polskim. Jeżeli mąż nie jest Polakiem, należy stosować
metodę OPOL.
Jeśli choć jeden specjalista powiedział, ze nie może wykluczyć zaburzeń autystycznych, należy natychmiast rozpocząć terapię rozwojową.
Pies jest oczywiście miłym towarzyszem zabaw dziecka, ale nie nauczy
Synka mówić, ani żadnych zachowań społecznych.
Nie wiem, gdzie za granicą Pani mieszka, terapeuci Metody Krakowskiej
są we Francji, Szwajcarii, Anglii i w Niemczech.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR - (www.wir-wydawnictwo.com)),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl) i "Samogłoski, Wyrażenia
dźwiękonaśładowcze" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl
oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze