Droga Pani Ewelino,
tak lateralizacja lewostronna, być może w tym wypadku także lewouszność mogą powodować trudności z opanowaniem prawidłowej artykulacji, a szczególnie powtarzanie części wyrazów (zwykle ostatnich sylab). Ponieważ chłopiec jest świadomy swoich problemów warto poćwiczyć w domu słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl) a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych należy natychmiast włączyć- "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Po wysłuchaniu programu oglądamy, "czytamy" z dzieckiem książeczki sylabowe "Kocham czytać" (www.we.pl), by stymulować powtarzanie, słuchanie i koncentrację na obrazie połączonym z mową.
Można skorzystać z porady do specjalisty, który określi rozwój funkcji
poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Warto
rozpocząć wczesną naukę czytania, bo tego typu opóźnienia w rozwoju
mowy skutkują zwykle trudnościami dyslektycznymi, a reforma edukacyjna
postawi trudne zadania już przed pięciolatkami.
Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze