Czytanie tylko głoskowaniem
Witam,
Córka ma 6 lat. Idzie do zerówki, zna litery, potrafi dzielić słowa na
sylaby i głoski. Potrafi czytać Falskiego - po przeczytaniu głosek od razu
podaje słowo, jakie przeczytała. Teraz pani z zerówki kazała kupić Pani zestaw książek "Kocham czytać" - z tego, co się orientuję jest to metoda oparta na czytaniu sylabami. Nie wiem czy to córce nie zagmatwa skoro umie czytać i rozumie, co przeczytała. Czy ten zestaw nie jest skierowany dla dzieci młodszych i dla tych, które mają trudności z czytaniem? Niech mi Pani doradzi, bo chcę podjąć właściwą decyzję.
Renata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Renato,
Jeżeli Córeczka czyta ze zrozumieniem (odpowiada na pytania do tekstu składającego się z 3,4 zdań) "Kocham czytać" jej nie zaszkodzi, ale nauczy, podniesie tempo czytania, bo szybkie rozpoznawanie sylab to szybkie czytanie. Jeśli Córeczka potrafi przeczytać izolowane sylaby, to pozwoli jej przeżyć w zerówce radość: "jestem mądra, umiem czytać" - to ważny aspekt przyszłego sukcesu szkolnego. Nauczyciel, który sięgnął po nowoczesne metody jest z pewnością otwarty na intelekt dzieci, na zindywidualizowane podejście i budowanie dziecięcych kreacji. Ja bym się cieszyła. Z książeczek uczymy czytać wszystkie dzieci, dzieci zdolne uczą się w ciągu kilku miesięcy, dzieci z trudnościami potrzebują dwóch lat, by się nauczyć, nie chodzi więc o treść, ale o tempo przyswajania.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska