Nauka czytania - od czego zacząć?
Pani Profesor,
niezwykle zainteresowała mnie Pani metoda. Próbowałam wywnioskować z odpowiedzi na inne pytania, od czego zacząć naukę czytania u zdrowego dziecka - ale wciąż nie wiem. Mam 21 miesięcznego synka. Mówi już bardzo dużo, łączy wyrazy w zdania (od urodzenia bardzo dużo mu czytałam, nigdy nie oglądał bajek - nie mamy nawet telewizora). Zauważyłam, że interesują go napisy w książkach - ostatnio nawet powiedział mi co jest napisane w jednej książeczce (mówił to z pamięci ale wskazał na napis i powiedział "tu jest napisane zostaw to mnie") Czy mogłabym zacząć naukę czytania? Co konkretnie powinnam kupić? Czy potrzebny jest nam jeszcze zestaw do słuchania? Chciałabym zapytać jeszcze o Pani opinię na temat przedszkola.
Zastanawiamy się nad posłaniem tam synka gdy skończy 2 lata (do tej pory był w domu ze mną).
Pozdrawiam,
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
jeżeli nie musi Pani posyłać Synka do przedszkola, to proszę zatrzymać go w domu. Wiek przedszkolny rozpoczyna się po trzecich urodzinach. Ma to ogromny sens biologiczny i psychologiczny. Może już Pani rozpocząć naukę czytania. Program słuchowy nie jest konieczny. Rozpoczynamy od samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Warto bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi
("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
"Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie (www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Równolegle może Pani czytać ksiązeczki "Kocham czytać" (www.we.pl).
Na początek 10 pierwszych.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska