Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Opóźniony rozwój mowy u 3-latka

Witam serdecznie,
Mój syn w wieku 2 lat i 2 m-cy nie wypowiadał żadnego słowa. Zaczęliśmy chodzić do logopedy, początki były trudne. Zakupiłam płytki: Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, samogłoski, potem serie sylaby i rzeczowniki i codziennie słuchaliśmy, postępy były spore. W wieku 2 lat i
8 miesięcy skończyliśmy wizyty u logopedy, ponieważ syn zaczął chodzić do przedszkola. W tym momencie mówi dużo, ale niestety gorzej z wypowiadaniem się. Są to raczej pojedyncze słowa lub wypowiedzi dwu rzadko trzy wyrazowe. Chciałam teraz poćwiczyć coś samodzielnie z synkiem. Zakupiłam Kocham mówić Historyjki obrazkowe z tekstami oraz Diagnoza i terapia zaburzeń afatycznych. Jeśli chodzi o tę drugą pozycję, to myślałam, że to jest podręcznik z którego dowiem się coś więcej na temat problemów związanych z rozwojem mowy, ale okazało się, że to karty i za bardzo nie wiem w jaki sposób mogę je wykorzystać, żeby poćwiczyć z synkiem. Czy mogłabym prosić o wskazówki jeśli chodzi o dalsze kroki, żeby pomóc synkowi rozwijać mowę. Proszę też o poradę jak efektywnie wykorzystać karty, o których pisałam wcześniej. Skoro już je kupiłam to może się przydadzą. Nie wiem też, czy nadal mamy słuchać tej serii Sylaby i rzeczowniki. Bardzo proszę o odpowiedź.
Barbara
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Barbaro,

Pół roku terapii, to zbyt krótki czas, by dziecko opanowało system językowy, słusznie więc podjęła Pani decyzję, by samodzielnie ćwiczyć z Synkiem. Budowanie zdań uwarunkowane jest poprzez użycie czasownika oraz
odmianę wyrazów, dlatego teraz Synek powinien słuchać "Sylaby i czasowniki l. poj." oraz "Trudne głoski". Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Z kartami, które Pani kupiła może Pani także ćwiczyć, choć nie są one tak atrakcyjne dla małych dzieci, bo niekolorowe. Powinna Pani używać czasowników do opisania sytuacji na obrazku, w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym. Karty służą do nauki odmiany wyrazów.
Dla małego dziecka bardziej stymulujące do budowania samodzielnych
wypowiedzi są książeczki "Kocham czytać"
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: mowa, rozwój, logopeda

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć