Problem z wymową u 3,5-latki
Witam,
Mieszkam w Anglii i urodziłam tutaj córeczkę. Od października 2013 zaczęła chodzić do przedszkola. Choć ma 3 latka i 6 miesięcy żałuję, że wcześniej jej tam nie wysłałam, bo teraz pojawia się problem z wymową. Wyczytałam, że dziecko w wieku 4 lat już powinno mówić normalnie, a moja córeczka czasami tak mówi, że jej nie rozumiemy. Nie wiem czy poczekać aż załapie język angielski, czy iść z nią do lekarza? Tak samo jest problem z tym, jak mówi: "Ja to zrobiłem" - jak chłopczyk. Oczywiście ją poprawiamy, ale ona nadal mówi po swojemu. Co zrobić?
Malwina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Malwino,
Córeczka przede wszystkim musi mówić w języku etnicznym, by mogła nadal się rozwijać. Język angielski i tak z czasem stanie się językiem pierwszym dziecka, ze względu na edukację, ale jeśli dziecko nie będzie mówiło w języku etnicznym, w język drugim nie osiągnie takiej biegłości, jak inne dzieci. Słusznie czekała Pani z posłaniem do przedszkola w Anglii, ale należało intensywnie pracować nad rozwojem języka polskiego. W Anglii jest tylko jeden ośrodek pracujący metodą krakowską w Luton (tel. 07436564107). Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys www.dwujezycznosc.blogspot.com.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska