Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Trzyletnia dziewczynka nie chce czytać książeczek

Witam,
Jestem mamą trzyletniej, bardzo inteligentnej dziewczynki. Jej mowa jest opóźniona. Rozumie, co się do niej mówi, wykonuje polecenia, ale zasób słów jest bardzo mały. Buduje proste zdania, ale bardziej w swoim języku niż zrozumiałym dla wszystkich. Dużo czytamy jej książek, lubi układać klocki, puzzle, wymyśla różne zabawy i angażuje w nie innych. Używa wielu gestów, nie chce powtarzać, zamyka się w swojej skorupce i robi się bardzo smutna. Od dwóch miesięcy zaczęłyśmy zabawę z książeczkami "Kocham czytać". Na początku bardzo jej się to podobało. Najpierw to ja opowiadałam ilustracje, potem pacynka uczyła się czytać, pacynka często miała katar i wypadały jej z buzi sylaby odpowiednie do danej książeczki. Bawimy się tak aż do momentu, kiedy
córka sama zaczyna odczytywać sylaby z kartoników i bardzo się cieszy, że potrafi to robić. Córka błędnie wymawia niektóre głoski, m.in. "b"
(wymawia m), "l" (zamienia na j), "k" (zamienia na t). Obecnie czytamy
zeszyt nr 4. I tu pojawił się problem i jestem na siebie bardzo zła, bo to
chyba z mojej winy. Mianowicie córka te sylaby z głoską "b" załapała
bardzo szybko, ale czytała je ma, me, mo... zamiast ba, be, bo. Była
wtedy taka z siebie dumna, a ja ją spokojnym głosem poprawiałam (nie czytamy "ma" tylko "ba" itd.). Od tamtej pory spadł jej entuzjazm do tego stopnia, że nawet nie chce, żeby jej opowiadać ilustracje z tej książeczki. Po kilku dniach przerwy nagle nastąpił przełom, córka przeczytała całą książeczkę (no prawie, pominęła imiona biedronek i pszczółek, wyrazy z końca przeczytała). Za każdą przeczytaną sylabę otrzymywała ode mnie i od męża wielki uścisk, którego zresztą sama się domagała. Od tamtego czasu minął tydzień, a córka znowu nie chce czytać. Nie rozumiem dlaczego, była taka szczęśliwa jak przeczytała wtedy całą książeczkę, a teraz ewidentnie jej unika, a ja nie wiem co mam robić.
Kasia
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Kasiu,

Córeczka ma poważne problemy, które trzeba stopniowo, ale konsekwentnie niwelować. Nie wiem, jak postępuje kształtowanie się dominacji stronnej, być może jest lewouszna, może ma kłopoty z zadaniami linearnymi i sekwencyjnymi (lewa półkula mózgu). Proponuję oprócz "Kocham czytać" włączyć program słuchowy oraz ćwiczenia sekwencji i układanki lewopółkulowe (www.konferencje-logopedyczne.pl). Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "samogłoki" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: czytanie, mowa, głoski

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć