Brak mowy u 2 letniej córki
Witam,
Mam 2 letnią córkę, która w wieku 5 miesięcy przeżyła 11 ataków padaczki w ciągu 1 dnia, była w trakcie infekcji. Trafiliśmy do szpitala na tydzień, tam przeszła serię badań i EEG, w którym nie stwierdzono żadnych odchyleń. Wykryto tylko, że infekcja przeniosła się w zapalenie ucha. Miała w trakcie robione badanie i słuch wypadł dobrze. Trafiliśmy do domu z Luminalem, który brała ok. 2 miesięcy. W trakcie tych 2 miesięcy przeżyliśmy 4 kolejne krótkie napady, za każdym razem badanie EEG wychodziło bez zmian, nic nie wykryto. Pani neurolog przepisała DOPAKINĘ Chromosferę 100 2 razy dziennie i od tamtej pory jak podajemy małej ten lek nic się nie działo. Tylko dziecko nie chce mówić. Widzimy, że słyszy, ponieważ wykonuje każde nasze polecenie. Reaguje na zwierzątka typu na kurkę woła ko, na konika ija itp. Ale żadnych słów, tylko raz spontanicznie i bardzo nieśmiało powiedziała wyraźnie mama. Mówi tylko jeszcze na pożegnania pa i jak się pytamy "Gdzie jest Majka?" odpowiada: JA. Czekamy właśnie na wizytę u logopedy, ale bardzo się niecierpliwie.
Proszę o jakąś odpowiedź.
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
Jeśli nie ma zmian w badaniu EEG, to należy przede wszystkim prowadzić systemową stymulację rozwoju mowy i innych funkcji poznawczych.
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pan na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska