Brak mowy u dwulatka
Witam,
Mam problem z moim dwuletnim synem. Czytałem post i Pani odpowiedź do pewnej pani Magdaleny.
Mój syn również podobnie się zachowuje, a nie wiem jak wyjaśniła się jej sytuacja.
Powiem tak:
Mój syn mówi pojedyncze słowa, ale wybitnie rzadko. Słowa typu Mama, Tata, Daj to, Nie nie nie. Ogólnie syn jest bardzo żywy.
Bardzo dużo biega, potrafi pokazać czego chce, potrafi pochować porozrzucane wcześniej zabawki do pudełka. Lubi oglądać książeczki, ale nie lubi jak się mu czyta. Wstydzi się ludzi. Na widok kogoś obcego przymyka oczy i się uśmiecha. Na dworze lubi się chować, rozpędzać się i rzucać mi się na rączki. Jak widzi kałużę lub stertę liści to jest w siódmym niebie, bo coś pluska bądź szeleści pod nogami. Nie lubi jak mu się czegoś zabroni. Wtedy krzyczy. Rodzinę rozpoznaje i uśmiecha się do wszystkich oprócz mojego brata. Jego z powodu jego długiej brody się boi.
Jak miał roczek to potrafił zrobić PAPA itd. Teraz tego zaprzestał.
Podobno ja zacząłęm późno mówić. Niestety nie mam kogo się zapytać, gdyż moja mama zmarła pół roku temu :(
Jak ma zajęcie lub gdy leci bajka to posiłek zje normalnie.
Jak zawołam "chcesz bułkę" albo czekoladkę to leci z wyciągniętymi rękami.
Byłbym bardzo wdzięczny za odpowiedź, bo nie wiem czy zacznie mówić czy nie. Wszystko pokazuje. Pokazuje nawet i chce żeby mu mówić co jak się nazywa...
Boję się...
Pozdrawiam
Grzegorz

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Pani Grzegorzu,
Jestem bardzo zaniepokojona rozwojem Synka. Zabawa zwierzątkami w pierwszym filmie jest stereotypowym, jednostajnym układaniem elementów, ale przede wszystkim brak reakcji na Pana obecność jest wyraźną wskazówką zakłóceń rozwoju.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą. Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pan na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska