Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Jak zachęcić syna 2,5 letniego do powtarzania i mówienia?

Witam serdecznie,
Mam problem z moim synkiem. Mały ma 2,5 roku i w ogóle nie interesuje go mowa. Mam wrażenie, że liczy się dla niego tylko zabawa i wygłupy. No i bajki. Dawid nie mówi, nawet nie powtarza. Ogranicza się do kilku wyrazów, głosów zwierzątek. Ma rodzeństwo - 11 miesięczne bliźniaki, nie chodzi do przedszkola. Przyznaję, że kiedy pojawili się chłopcy, trochę go zaniedbałam, ale nie jestem w stanie zająć się wszystkim. Jest bardzo ruchliwy, towarzyski, Z dziećmi nawiązuje kontakt od razu, z dorosłymi potrzebuje pół godziny adaptacyjnej ;) Mam książeczkę "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", słuchamy od 3 dni i Dawid jest w stanie powtórzyć praktycznie wszystkie. Mam też 1 zeszyt "Kocham czytać", wczoraj próbowałam z nim popracować, ale w ogóle go to nie interesuje... Jak zachęcić małego do współpracy?

Mama
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Mamo,

Przede wszystkim, jeśli zależy Pani na rozwoju dziecka proszę zepsuć telewizor.
Oto lektury, wyjaśniające efekt przestymulowania dzieci dynamicznymi obrazami:
Michel Desmurget, Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci)
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer PatzlaffZastygłe spojrzenie.
Polecam poza programem słuchowym - ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp.)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" www.we.pl, "Moje pierwsze słowa www.wir-wydawnictwo.com).
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

 

Zobacz inne porady w tematyce: brak mowy, metoda krakowska, stymulacja, rozwój

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć