Mój synek nie mówi
Witam,
Mój synek skończył w sierpniu 3 latka. Mówi swoim językiem bałwanek -omyja kiki –dzieci. Bardzo chętnie ogląda polskie bajki, ale takie gdzie nie ma przemocy, bo jeżeli jest to bardzo płacze i się boi. Jesteśmy rodziną polską, która mieszka w Niemczech. Mam jeszcze dwóch synów, którzy mówią w dwóch językach. Zresztą my jako rodzice także. Mój synek rozumie i po polsku i po niemiecku, ale nie wypowiada się właściwie w żadnym języku - miesza kilka słów polskich i niemieckich ze swoimi. Od niedawna zaczął chodzić do przedszkola w Niemczech przedszkolanki twierdzą, że przyjdzie ten czas, że będzie normalnie się wypowiadał, ale ja jednak mam obawy i wolę zasięgnąć porady specjalisty. Proszę o opinię.
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
Oczywiście, że należy pomóc dziecku, które nie zna etnicznego języka rodziców i większość dnia jest zanurzone w języku drugim. Proszę zastosować program słuchowy (www.arson.pl).
Ogólne zasady programu słuchowego są następujące:
1. Słuchać należy ZAWSZE w słuchawkach.
2. Rozpoczynamy od samogłosek i wykrzyknień oraz wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Podczas słuchania dziecko powinno oglądać ilustracje w książeczce, co oznacza, że dorosły musi także słyszeć i odwracać kartkę. Oczekujemy powtórzeń podczas słuchania, ale najważniejsze jest powtarzanie w ciągu dnia w różnych sytuacjach. Dążymy bowiem do użycia języka, a nie tylko do reprodukcji.
3. W zależności od wieku dziecka program trwa 10-15-20-30 minut dziennie. Można te sesje podzielić na 5 minutowe stymulacje.
4. Jeśli po 2 miesiącach słuchania 2 pierwszych części nie pojawią się powtórzenia wprowadzić należy 4 części serii "Sylaby i rzeczowniki".
5. Po pojawieniu się pierwszych rzeczowników wprowadzić należy "Czasowniki l. pojedyncza".
6. W dalszej kolejności "Przyimki" oraz "Rzeczowniki fleksja".
7. W sytuacji trudności artykulacyjnych korzystać należy z płytki i książeczki "Trudne głoski"
Polecam także blog – dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.co.at.
Pani doktor Ławczys wychowuje swoje dzieci w Austrii i w blogu objaśnia jedną z technik metody krakowskej "Dziennik wydarzeń"
Wszystkie dzieci dwujęzyczne uczymy wcześnie czytać sylabami programem "Kocham czytać" (www.we.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska