Droga Pani Anno,
Niepokojący jest zarówno brak mowy, jak i problemy z połykaniem, które warunkują prawidłowy rozwój artykulacji. Brak kontaktu wzrokowego może wskazywać na szersze spektrum zaburzeń, dlatego radzę skontaktować się z terapeutą metody krakowskiej. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.pl.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu).
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" -
www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze
Witam mam taki sam problem z moją córką ma 3 latka i bardzo mało mówi wszystko rozumnie co sie do niej mówi kontakt wzrokowy jest dobry . Czasami powie bardzo ładnie a jak mówi się żeby powtórzyła to już np. powiedzieć pić mówi eeee i bardzo dużo pokazuje palcem . CO ROBIĆ.???????
dodany: 2016-12-25 14:36:41, przez: Karolina
Witam, Mam dziewczynke 3-letniom która bardzo mało mówi, a jak mówi to używa swoich zwrotów, mówi niezrozumiale, np. zamiast spać mówi huuu, zamiast jeść mówi am am. Ona rozumie polecenia co sie do niej mówi, tylko nie umie mówic..
dodany: 2014-03-09 15:04:57, przez: Wanda