Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Dziewczynka 2,8 roczku mówi dużo, ale sylabami

Witam serdecznie,
Moja córeczka ma 2 latka i 8 mcy, mówi ciągle i dużo, ale sylabami. Całe słowa to: mama, tata, dziadzia, baba, daj, choci - zamiast chodź, ciocia, siusiu. Inne słowa na zasadzie: pi ko - pić kompot, ku - kuba, ju - julka, ciocia I - ciocia Iza, daj pi - daj pić, mama E - mama Ewa, jak się nazywasz odpowie - Ma Pa tzn. Marta Paczkowska. Ile masz lat? - da pó tzn. dwa i pół; baba Mo tzn. babcia Monika, be go - berek goni, chłopiec - fo, pa - pan, paji- pani.
Ma bardzo dobrą pamięć, pamięta nazwy zwierząt, umie naśladować ich dźwięki, chętnie to robi, lubi oglądać książeczki, opowiadać (oczywiście tylko dla nas zrozumiałym językiem) co widzi na obrazku, lubi książeczki z naklejkami, układać puzzle, poznała kolor czerwony, żółty.
Rozumie co się do niej mówi, potrafi wykonać polecenie.
Przy tym od jakiegoś czasu jest nadpobudliwa, krzyczy, krzykiem chce załatwić wszystko. Tłumaczymy sobie to, że denerwuje się, bo czasami od razu jej nie rozumiemy, chciałaby powiedzieć, a nie może, wychodzą z tyłu ząbki. Tata pracuje zagranicą i często na długo wyjeżdża. Opinia rodziny jest taka, że taka dziewczynka to powinna słuchać, nie dostała w tyłek, jakby dostała raz i 2gi to by nie krzyczała tylko słuchała. A ona jak bardzo czegoś chce to bardzo się tego domaga... Być może niespójnie i chaotycznie opisałam swoje obawy, ale jakakolwiek Pani opinia będzie mi pomocna. Bardzo dziękuję. Pozdrawiam.

Ewa
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Ewo,

Taki sposób mówienia zdarza się często u dzieci lewousznych, ze skrzyżowaną dominacją stronną lub lewostronnie zlateralizowanych. Nie jest to objaw zaburzeń, ale trudności rozwojowych. Jednak warto już pomóc dziecku, bo opóźniony rozwój mowy zawsze wpływa na poziom funkcji intelektualnych.    
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Ważne są ćwiczenia manualne dominującej ręki i ruchy naprzemienne nóg (rowerek).
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). 

Reakcje dziecka są prawdopodobnie związane z frustracją, wynikającą z braku komunikacji, warto więc pracować nad rozwojem języka, by nieprawidłowe zachowania nie utrwalały się.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć