Warszawa

Porady naszych Ekspertów

4-latek mówi dość niewyraźnie i nie wymawia j

Witam,
mój synek mówi dość niewyraźnie. Czasem mam problemy, żeby zrozumieć poszczególne słowa, np. mówi "soszek", co może znaczyć: "cosiek" (postać z bajki), ale także i "soczek". Ponadto w wyrazach posiadających zmiękczenie w postaci "i" nie wypowiada go, np. mówi "pęć" zamiast "pięć" lub "ne wem" zamiast "nie wiem". Potrafi jednak wypowiedzieć samą głoskę "i". Dodatkowo w wyrazach, w których "i" jest na początku "ułatwia" sobie dodając "n\" z przodu i tak powstaje "nidę" zamiast "idę" oraz "ninka" zamiast (kawa) "inka". Kiedy go poprawiam, powtarza prawidłowo.
Najbardziej jednak martwi mnie to, że nie potrafi wymawiać "j", zamienia ją na "l", wobec czego mówi np. "lalko" zamiast "jajko". Nie potrafi jej także powtórzyć.
Ponad rok temu przeszedł operację nacięcia błon bębenkowych (po czym zaczął o wiele lepiej słyszeć) oraz operację podcięcia migdałów i wycięcia 3-go migdałka.
Mój syn jest pod opieką przedszkolnej pani pedagog od roku, która twierdzi, że problemem z "j" nie należy się przejmować, że to samo przejdzie. W ćwiczeniach z nim skupia się na powtarzaniu "s", "c", "cz", "sz", "ć" i ""ś". Synek bardzo ładnie je powtarza, ale w zdaniach wymawia je nadal niewyraźnie.
Dodam jeszcze, że w domu bardzo dużo mówimy, rozmawiamy z nim, pytamy, tłumaczymy oraz codziennie czytamy (od kiedy był niemowlakiem) i rozwiązujemy zadania dla dzieci w jego wieku. Ani ja, ani mąż nie mieliśmy nigdy problemów z mówieniem czy ze zrozumiałym wymawianiem głosek.
Syn jest bardzo otwarty, energiczny i uśmiechnięty. Nie ma problemów w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami oraz starszymi przedszkolakami.
Bardzo proszę o radę.

Dziękuję i pozdrawiam
Ewelina
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Ewelino,

Synkowi potrzebne są ćwiczenia słuchowe, program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto także stymulować spontaniczne powtarzanie z wykorzystaniem książeczek "Kocham czytać". Ważne, by nie poprawiać wypowiedzi dziecka, nie mówić do niego "powiedz!", "powtórz!", ale umożliwić słuchanie prawidłowych wzorców. 
Synek jest prawdopodobnie lewouszny, z pewnością zagrożony dysleksją, dlatego radzę nauczyć go wcześniej czytać metodą sylabową.


Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć