Metoda sylabowa dla dziecka z NLD
Dzień dobry,
Mam siedmioletnią córkę Zosię z zespołem pozajęzykowych zaburzeń uczenia się (NLD) z powodu wodogłowia. Zosia jest bardzo rozgadana i chyba jest to jej najmocniejsza strona. Chciałbym zapytać czy dzieci z NLD też skorzystają na metodzie sylabowej, czy jest ona raczej przeznaczona dla dzieci z dysleksją, która w pewnym sensie jest odwrotnością NLD?
Paweł

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Pawle,
Nauka czytania sylabami (Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania) jest jedną z 17 technik Metody Krakowskiej. Sama metoda jest wykorzystywana do stymulacji rozwoju wszystkich dzieci z różnorodnymi kłopotami. Umiejętność czytania wpływa na pracę mózgu, bowiem podczas nauki czytania budowane są struktury, które budowane są podczas tej czynności. Pisze Pan, że Zosia mówi, ale nie wiem, czy Zosia czyta. Nigdy też nie sformułowałabym tezy, że NLD jest odwrotnością dysleksji. Dzieci dyslektyczne wszak także mówią, a ich kłopot z czytaniem wmoże wynikać z kłopotów ze słuchowym przetwarzaniem języka i /lub wzrokowym. A to ostatnie jest także zaburzone u dzieci z NLD.
Resumując radzę uczyć czytać wszystkie dzieci z kłopotami rozwojowymi. Wyniki badań neuroobrazowania mózgu potwierdzają konieczność uczenia czytania sylabami.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska