Brak mowy u 4-latka
Witam,
Mam jeden problem. Mam siostrzeńca, który kończy 4-latka i jeszcze nie mówi. Czasem powie da, ma, ta, pa i to są jego słowa. I jest w ogóle niesamodzielny, bo robi jeszcze w pieluchę. Badań nie miał żadnych robionych. Mieszkamy w świętokrzyskim i czy jest jakiś szpital albo klinika z rozwojem mowy i słuchu?
Z góry dziękuję.
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
W każdym dużym mieście są poradnie dla dzieci z wadami słuchu. Badanie słuchu wykonują także we wszystkich oddziałach położniczych. Sądzę, że chłopiec miał wykonane badanie przesiewowe po urodzeniu, tak jak wszystkie dzieci. Konieczne jest także badanie wszystkich funkcji poznawczych. Koniecznie trzeba namówić siostrę na dokonanie diagnozy i prowadzenie treningu czystości. Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska