3,5-latek nie mówi
Witamy,
Nasz synek w wieku 3,5 lat nie chce mówić (głównie "nie", "mamo", "kak" lub "tak", "choć", "tu". Wypracował sobie mowę gestów, którymi się porozumiewa z dorosłymi - gorzej jest ze zrozumieniem go przez inne dzieci. Jest bardzo żywym i towarzyskim dzieckiem, dobrze słyszy i rozumie co się do niego mówi. Do tej pory nie chciał współpracować z logopedą, jednak obecnie będzie chyba do tego "przymuszony" przez nas. Prosimy o poradę jak pobudzić jego chęć do ćwiczeń i mowy.
Dziękujemy i Pozdrawiamy
Agata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agato,
Sytuacja jest już dramatyczna, bo za dwa lata chłopiec ma podjąć edukację. Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska