Droga Pani Sabino,
Nie rozumiem dlaczego ani psycholog, ani logopeda nie powiedzieli Pani jakie są objawy afazji. W skrócie afazja dziecięca to zaburzenie mowy spowodowane uszkodzeniem lewej kory mózgowej (np. na skutek wylewu dokomorowego, niedotlenienia podczas porodu lub urazu mechanicznego). Afazja dziecięca objawia się problemami w budowaniu systemu językowego, najczęściej rozumienie mowy jest lepsze niż produkcja mowy. Dzieci z afazją nie budują zastępczych sposobów komunikacji np. gestów i mimiki.
Konieczne trzeba przeprowadzić pogłębioną diagnozę, bo być może jest to inne zaburzenie.
O zaburzeniach rozwoju mowy może Pani przeczytać w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Pięciolatek, który nie mówi to ogromny problem i takie dziecko nie poradzi sobie w zerówce, powinno zostać odroczone i objęte intensywnym wczesnym wspomaganiem rozwoju.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze