Droga Pani Moniko,
Nie powinna Pani czekać! Dla rozwoju tak małego dziecka, każdy dzień się liczy. Im później rozpocznie się ćwiczenia, tym dłużej będzie trwała terapia.
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy TYLKO W SŁUCHAWKACH!!!,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze
Nie podoba mi się również to ze Pani dr nie ocenila stanu mojego synka wg tego co napisalam i nie otrzymalam zadnych porad tylko w kazdym meilu który czytam jest napisane zeby zakupic te wszystkie książki.... i kazde dziecko jest zagrozone autyzmem,ja bym raczej darowała sobie takie wydatki -najpierw udac się należy do logopedy zeby dziecko zobaczył i ocenil a następnie zalecił metody terapeutyczne-nie neguję że te w książeczkach są złe ale ta książeczka z kilkoma obrazkami powinna kosztować 12-15zł maks. a nie powyżej 30, i moim zdaniem to dobry sposob na zarobek,a dlaczego te wszystkie ksiazeczki: tzn.samogloski i wykrzyknienia, wyrazenia dzwiekonasladowcze, sylaby i rzeczowniki itd..... nie mogą byc zamieszczone w jednej książce?w chwili obecnej zostało mi poleconych 6 książek czyli 180zl jak nie wiecej na pewno-a dziecko nie chce spojrzec nawet na jedna-ale bedziemy probowac cwiczyc!
dodany: 2013-07-29 11:41:11, przez: mmm
Zakupiłam książeczkę ktora ma zaledwie 23 strony obrazki i literki a kosztuje 31zł z przesyłką,jak mialabym zakupic wszystkie proponowane przez Pania Profesor to chyba musialabym wydac majątek-przy czym podkreslam ze książka nie warta swojej ceny,dziecko płyty nie chce sluchac-sluchawki wyrzuca-nawet nie jest zainteresowane,moze sposob terapeutyczny jest dobry ale nie za taką cenę a takich książek polecanych przez P.doktor jest wiele i zwyczajnie nie stac mnie na takie rzeczy -tym bardziej ze dziecko je calkowicie lekcewazy
dodany: 2013-07-29 10:00:44, przez: mmm