Kraków

Porady naszych Ekspertów

3-latka z opóźnionym rozwojem mowy

Witam,
Mam problem z moją prawie 3-letnią córką Weroniką. Mianowicie chodzi o to, że nie chce słuchać poleceń. Nie docierają do niej słowa typu "masz", "daj", "oddaj" itd. Mało mówi, bo tylko pojedyncze słowa typu "mama", "tata", "papa"... Słowa niezłożone z tych samych sylab po prostu ją nie interesują. Nie wypowie ich, bo sprawiają jej trudność i w ogóle nie próbuje. Piszczy, jęczy, mruczy i wszystko przez nos. Na początku z mężem myśleliśmy, że ma problemy ze słuchem i dlatego ma problem z mówieniem, ale laryngolog stwierdził, że wszystko jest dobrze. W książkach interesują ją tylko zwierzątka, które mało wiele umie naśladować. Nie lubi jak jej się czyta, dlatego jej nie czytam, bo wiem, że i tak mnie nie będzie słuchać. Weronika jest dzieckiem upartym, jeśli czegoś nie dostanie tupie nogami krzyczy i płacze. Z pieluchy i smoczka zrezygnowaliśmy na początku tego roku i obyło się bez najmniejszego problemu, ale nie potrafi przełamać się do siusiania na nocniczek. Nie wiem czy poczekać jeszcze z wizytą u logopedy i dlatego proszę o radę.

Monika
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Moniko,

Nie może Pani czekać ani dnia dłużej. Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 

Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:

- program słuchowy,

- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,

- ćwiczenia dużej i małe motoryki,

- ćwiczenia pamięci,

- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),

- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,

- ćwiczenia kategoryzacji,

- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).

 

Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). 

 

Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty.  Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.

 

Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.

Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

 

Serdecznie pozdrawiam

JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: brak mowy, rozwój, stymulacja, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć