Mój synek ma 3 latka i nie mówi
Witam,
Mój synek we wrześniu skończy 3 latka, a nadal nic nie mówi tylko pojedyncze słowa np. mama, tata, kaka, pa, nie i nic poza tym. Chcę go uczyć mowy, ale on nie chce - ucieka, wygłupia się, tak jakby udawał, że mnie nie słyszy, tak jakby mu się nie chciało mówić. Ja do niego mówię, a on wcale się na mnie nie patrzy tylko ucieka i mówi tylko po swojemu. Nie wiem co robić, jak go zachęcić? Nie byłam jeszcze u żadnego specjalisty, bo myślałam, że w końcu zacznie mówić później, ale zacznie. Dużo osób mi mówi, że nie mam się martwić, że chłopcy zawsze później mówią niż dziewczynki, że na pewno niedługo zacznie mówić. No mam taką nadzieję, bo już zaczynam się martwić. Potrafi pokazać gdzie jest nos, oko, ale nie zawsze tylko wtedy kiedy ma ochotę. Nieraz jak go poproszę żeby pokazał to znowu ucieka albo mówi ciągle "nie". Potrafi sam się załatwić na kibelku, spłukać spłuczką, podciągnąć majtki, spodnie, ubrać skarpetki, ale mówić nie chce. Je sam, pije ze szklanki. Jak oglądam z nim książeczki dla dzieci i opowiadam mu co się znajduje na obrazkach to on przewraca kartkę za kartką, w ogóle nie potrafi się skoncentrować tak jak by go to nudziło. Potrafi powiedzieć jak robi kotek, piesek, krówka, ale nie powtórzy np. kot, pies, krowa itp. Co robić? Proszę o szybką odpowiedź.
Julita

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Julito,
Nie może już Pani czekać ani dnia dłużej. Rozwój Synka wskazuje na poważne zakłócenia i proszę nie słuchać tych, którzy radzą czekać.
Koniecznie trzeba stymulować rozwój mowy dziecka, bo chłopiec powinien
już budować zdania, zadawać pytania i językowo opisywać świat. Radzę
zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i
wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl) - koniecznie w słuchawkach, nawet po 3-4 minuty.
Dobrą motywacją do powtarzania sylab i wyrazów jest wspólna zabawa w
czytanie "Kocham czytać" - www.we.pl.
O terapii przeczyta Pani w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń
autystycznych" lub "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" -
www.konferencje-logopedyczne.pl.
Koniecznie trzeba przestrzegać zakazu oglądania tv, korzystania z
komputera, tabletu itp.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska