Dziewczynka 4,5 roku nie buduje zdań
Witam Pani Profesor i proszę o poradę. Moja córka ma 4,5 roku nie buduje zdań, mówi pojedyncze słowa. Jak jesteśmy na dworze i mówię do niej np. idziemy do domu to odpowie "nie chcę do domu". Jak chce siku to mówi tylko siku, wtedy ja do niej mówię: a co trzeba powiedzieć jak chcesz siku? to wtedy odpowie z wielkim bólem "mama, chcę siku" i nieraz są przy tym nerwy z jej strony. Śpiewa piosenki np. ja zaśpiewam początek, a ona dokończy. Dużo mówi po swojemu. Nic nie można zrozumieć. Co mnie jeszcze niepokoi to to, że dziecku cieknie ślina z buzi. Dodam jeszcze, że byłam z nią wszędzie u wszystkich specjalistów: psychiatra zajmujący się autyzmem, neurolog, foniatra i nikt nic nie stwierdził. Dodam jeszcze, że dziecko miało robione obciążenia genetyczne i wyszło, że dziecko ma obciążony centralny układ nerwowy i wegetatywny. No i oprócz tego uczulenia na gluten, mleko, cukier - tego nie może jeść, jest na etapie leczenia. Czy te uczulenia mogą mieć wpływ na to, że dziecko nie mówi? Tak ogólnie dziecko jest bardzo aktywne ruchowo: zjeżdża na ślizgawce, skacze na trampolinie, biega bawi się zabawkami.
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
Córeczka potrzebuje rzetelnej diagnozy wszystkich funkcji poznawczych, dominacji stronnej, aby można było wykluczyć afazję
dziecięcą. Brak mowy u dziecka w wieku 4,5 to dramat, nie tylko
emocjonalny, ale przede wszystkim intelektualny. Nie rozumiem dlaczego
wszyscy specjaliści zostawili dziecko bez terapii. Przede wszystkim brak
mowy wskazuje na poważne zaburzenia rozwojowe.
Bez względu na to, jaka będzie ostateczna diagnoza należy koniecznie
rozpocząć terapię.
Terapeutów pracujących metodą krakowską znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.pl.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej
intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą
(spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków
wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem
języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do
wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka,
także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest
priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł
wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji
(TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są
opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w
książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"
(www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w
książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych"
www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania
dla ojca i rodzeństwa.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4
minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa
razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Proszę rozpocząć od programu słuchowego "Słucham i uczę się mówić" -
"Sylaby i rzeczowniki" oraz "Czasowniki, l. poj." (www.arson.pl). Warto
takze skorzystać z programu "Kocham czytać" (www.we.pl), który bardzo
motywuje dzieci do powtarzania.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska