Droga Pani Kasiu,
Córeczka potrzebuje rzetelnej diagnozy wszystkich funkcji poznawczych, dominacji stronnej, aby można było wykluczyć afazję
dziecięcą. Brak mowy u dziecka w wieku 4,5 to dramat, nie tylko
emocjonalny, ale przede wszystkim intelektualny. Nie rozumiem dlaczego
wszyscy specjaliści zostawili dziecko bez terapii. Przede wszystkim brak
mowy wskazuje na poważne zaburzenia rozwojowe.
Bez względu na to, jaka będzie ostateczna diagnoza należy koniecznie
rozpocząć terapię.
Terapeutów pracujących metodą krakowską znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.pl.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej
intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą
(spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków
wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem
języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do
wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka,
także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest
priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł
wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji
(TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są
opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w
książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"
(www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w
książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych"
www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania
dla ojca i rodzeństwa.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4
minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa
razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Proszę rozpocząć od programu słuchowego "Słucham i uczę się mówić" -
"Sylaby i rzeczowniki" oraz "Czasowniki, l. poj." (www.arson.pl). Warto
takze skorzystać z programu "Kocham czytać" (www.we.pl), który bardzo
motywuje dzieci do powtarzania.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze
dzien dobry moj synek ma 4 5 latka i tesz mial trudnosci z mowieniem tesz mial badania i wszystko ok i wreszcie zrobilam kontrol jezyczka i okazalo sie ze trzeba bylo podcioc blonke pod jezyczkiem i teraz zaczyna mowic i jusz tak sie nie slini mam nadzieje ze bedzie wszystko w porzodku pozdrawiam serdecznie
dodany: 2015-06-29 11:06:05, przez: bozena