Mój syn nie mówi w ojczystym języku
Witam,
Mam na imię Monika, jestem mamą 5-letniego dziecka, u którego 2 lata temu zdiagnozowano autyzm. Mieszkamy w Anglii, syn się tu urodził, od drugiego roku życia był w przedszkolu, teraz jest w szkole. Największym problemem u syna jest mowa. Jest coraz lepiej, od niedawna posługuje się zdaniami, lecz syn nie mówi i nie chce mówić w języku polskim, porozumiewa się tylko po angielsku. Nie potrafi wypowiedzieć żadnego słowa po polsku, nie reaguje również gdy mówię do niego po polsku - efekt jest odwrotny gdy mówię po angielsku. Proszę o poradę czy powinnam uczyć syna języka? Jakie ćwiczenia wykonywać? Czy może powinnam poczekać aż mowa polska sama się pojawi? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Sądzę, że w sytuacji autyzmu, tak późno zdiagnozowanego oraz rozpoczęcia edukacji przedszkolnej w języku angielskim musi Pani się pogodzić z faktem, że dziecko nie będzie mówić po polsku. Jeśli Pani ma zostać w Anglii, to wysiłek włożony w nauczanie języka polskiego nie opłaca się, bo przecież w sytuacji autyzmu ważne są też inne ćwiczenia wszystkich funkcji poznawczych, społecznych i
emocjonalnych. W Luton działa ośrodek PROMED, gdzie pracują polscy
logopedzi (także w j. angielskim) mogą Pani pomóc w ułożeniu terapii tych
wszystkich funkcji poznawczych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska