Warszawa

Porady naszych Ekspertów

3,5 latek nie mówi

Witam,
Moja córka ma 3,5 roku, nie mówi praktycznie nic, tylko podstawy (mama, tata, baba itp.), nie łączy słów, nie buduje zdań. Jest pod kontrolą logopedy, psychologa i neurologa. Wydaje mi się też, że jest trochę nadpobudliwa - czasami trudno jej skupić na dłużej uwagę, usiedzieć w miejscu. Wszyscy, łacznie z "ekspertami" twierdzą, że nie ma jeszcze "tragedii", że należy czekać, pracować z nią i mowa ruszy. Ja się jednak bardzo niepokoję. Proszę o radę co jeszcze mogę zrobić, do kogo się udać by pomóc córce.
Będę wdzięczna za odpowiedź.

Mama Leny
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Mamo Leny,

Słusznie się Pani niepokoi, to co nie jest dla "eskpertów" jeszcze tragedią jest dramatycznym losem Pani Córki. Konieczne jest natychmiastowe podjęcie terapii. Lenka nie rozwija myślenia abstrakcyjnego, a jedynie obrazowe. Mowa nie pojawi się samoistnie. 
Proszę poczytać wątek "Rozmowy" na forum www.konferencje-logopedyczne.pl, tam mamy, które prowadzą same terapię dzielą się swoimi doświadczeniami.

Możecie Państwo prowadzić samodzielnie terapię w domu, ale zawsze warto raz w tygodniu spotkać się z terapeutą-logopedą, który przedstawi ćwiczenia na nowy tydzień. Można poszukać polecanych przeze mnie logopedów na stronie www.szkolakrakowska.pl. 
Postępowanie terapeutyczne przedstawiłam w najnowszej książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).


Na początek proponuję:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" "Czasowniki liczba pojedyncza" (www.arson.pl). Dziecko powinno słuchać w słuchawkach 30 minut dziennie (można ten czas podzielić nawet na 3 sesje).

2. Jako stymulację spontanicznego powtarzania polecam wspólne oglądanie obrazków w zeszytach z programu "Kocham czytać" (www.we.pl). 

Konieczne są także wszystkie stymulacje lewopółkulowe opisane w książce. 

Należy koniecznie i bezwarunkowo zrezygnować z Tv, tabletu, komputera - to wszystko zaburza rozwój języka dziecka, poprzez nadmierną stymulację obrazem (prawa półkula mózgu) hamując jednocześnie kształtowanie się lewej półkuli jako dominującej dla odbioru informacji językowych.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: brak mowy, opóźniony rozwój mowy, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć