Syn 2,5 roku nie mówi
Witam,
Nasz synek skończył 2,5 roku i nie mówi. Słabo reaguje na imię. Nie przykłada większego zainteresowania do zabawek i najbardziej interesują go kolorowe obrazki czy też opakowania.
Potrafi sam się napić czy wziąć coś do jedzenia ze stołu.
Obawiam się, że zbyt dużo czasu spędzał przed telewizorem.
Jest bardzo wesoły, ale nie potrafi wykonać praktycznie żadnego polecenia. Proszę o poradę.
Maciek

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Szanowny Panie Macieju,
Sytuacja jest dramatyczna, bo Synek bawi się na poziomie dziecka 9 miesięcznego. Konieczne jest natychmiastowe podjęcie terapii.
Możecie Państwo prowadzić samodzielnie terapię w domu, ale zawsze warto raz w tygodniu spotkać się z terapeutą-logopedą, który przedstawi ćwiczenia na nowy tydzień. Można poszukać polecanych przeze mnie logopedów na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Postępowanie terapeutyczne przedstawiłam w najnowszej książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Na początek proponuję:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl). Dziecko powinno słuchać w słuchawkach 20 minut dziennie (można ten czas podzielić nawet na 4 sesje).
2. Jako stymulację spontanicznego powtarzania polecam wspólne oglądanie obrazków w zeszytach z programu "Kocham czytać" (www.we.pl).
Należy koniecznie i bezwarunkowo zrezygnować z Tv, tabletu, komputera - to wszystko zaburza rozwój języka dziecka, poprzez nadmierną stymulację obrazem (prawa półkula mózgu) hamując jednocześnie kształtowanie się lewej półkuli jako dominującej dla odbioru informacji językowych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska