Podejrzenie autyzmu
Witam,
Chciałabym zapytać czy poniższe zachowania mogą wskazywać na autyzm. Zacznę od tego, że zrobiliśmy synkowi eeg, na którym wyszły pewne zmiany w odprowadzeniach czołowo-skroniowo ciemieniowych, ale napady padaczkowe wykluczono. Synek urodził się niedojrzały w 35/36 tygodniu z lekkim niedotlenieniem. Miał duże problemy z jedzeniem od urodzenia i do tej pory jest niejadkiem. W ciągu dwóch ostatnich miesięcy nastąpił u niego samoistnie bardzo duży postęp. Zacznę od tego, że:
- rozumie wszystko co się do niego mówi i wykonuje polecenia,
- pokazuje paluszkiem gdy go cos zainteresuje,
- brak stymulacji i zachowań stereotypowych,
- obsewruje inne dzieci i naśladuje je,
- jest pogodny, uwielbia się wygłupiać,
- bardzo często się popisuje i lubi zwracać na siebie uwagę,
- dopasowuje klocki kształtem, buduje wieże z klocków,
- pokazuje wszystkie części ciała na sobie i na innych,
- robi papa, bije brawo, daje buzi (choc niechętnie), robi cześć, puszcza buziaczki,
- kiedy coś mu się stanie wyciąga do nas rączki i przychodzi żeby się pożalić,
- wstydzi się obcych ludzi, ale bacznie ich obserwuje, a po jakimś czasie się oswaja i zaczyna popisywać,
- rozpoznaje siebie na zdjęciu oraz innych członków rodziny,
- poproszony pokaże w książce kotka, pieska itp.
- naśladuje wiele chociaż raczej to co mu się podoba,
- nawiązuje kontakt wzrokowy, ale wtedy kiedy ma na to ochotę,
- łatwo przystosowuje się do zmian.
Jeśli chodzi o niepokojące zachowania to przede wszystkim:
- brak mowy i mruczenie. Wyraźnie mówi "nie", czasem próbuje coś po nas powtórzyć, ale nie do końca mu to wychodzi np. zamiast "auto" powtarza "aba". Powtarza wszystkie samogłoski i część spółgłosek,
- jak czegos chce to ciągnie za rękę,
- kiedy bawi się sam to najczęściej autami, a wygląda to tak, że jeździ nimi po szafce i wydaje różne dźwięki np. "brrr" wtedy faktycznie chce być sam i nie włącza nas do zabawy. Rzadko uklada je w rządku, ale nie ma w tym jakis ścisłych reguł,
- często się zamyśla, ale napady padaczkowe zostały wykluczone tym bardziej, że da się go od tego odwieść,
- kiedyś płakał przez sen, ale od dłuższego czasu przesypia całą noc,
- da misiowi pić i udaje, że rozmawia przez tel., ale nie wiem na ile jest to wyuczone, bo pokazywałam mu to wielokrotnie.
- wybiórczo reaguje na imię.
Pozdrawiam,
K.

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani,
Niestety zabrakło w Pani liście najważniejszej informacji: w jakim wieku jest diecko? Jeśli ma ono 14-16 miesięcy, zachowania są w granicach normy (poza brakiem reakcji na imię), jeśli jednak dziecko jest starsze nie rozwija się prawidłwo.
Gdyby to było moje dziecko, rozpoczęłabym stymulację ze względu na obciążony wywiad.
Może Pani stymulację prowadzić sama w domu, ale warto uzyskać wsparcie profesjonalnego terapeuty raz w tygodniu. Terapeutę mam nadzieję znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
W domu należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" -  "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenie dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
2. Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce "Do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
3. Ćwiczenia artykulacyjne, polegające na mówieniu do dłoni dziecka, by poczuło na skórze ruch powietrza (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program "Kocham czytać",  www.we.pl) – 10 minut dziennie.
4. Ćwiczenie sekwencji i linearnych uporządkowań - I etap - "Sekwencje, Szeregi "www.konferencje-logopedyczne.pl
5. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska