Nauka czytania wielkie i małe litery
Szanowna Pani Profesor,
Rozpoczęłam ze swoimi dziećmi (5-letnie i roczne) zabawę w czytanie (globalne i sylabowe) i chciałabym się wspomóc Pani książkami "Moje sylabki" i "Kocham czytać". Jednak używa w nich Pani jedynie wielkich liter (tak wynika z dostępnych zdjęć), a przecież w książkach, gazetach, itp. stosuje się głownie małe litery (oczywiście poza początkiem zdań, nazw, itd.). Czy zatem takie uczenie dzieci czytania sylab, wyrazów, zbudowanych jedynie z wielkich liter jest "bezpieczne"? A może jest wskazane? Czy dziecko nie będzie miało problemów z przestawieniem się na druk tradycyjny? W tej chwili, wielkich liter używam tradycyjnie, czyli jako pierwsze litery np. imion. Czy używając słów raz składających się wyłącznie z wielkich liter, a raz z małych nie wprowadzę jakiegoś bałaganu?
Będę wdzięczna za wyjaśnienie powyższych wątpliwości.
Marta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marto,
33 lata uczę dzieci czytać, ZAWSZE rozpoczynamy od wielkich liter, a potem dzieci same, wykorzystując wnioskowanie przez analogię uczą się odczytywać mały druk. Gdy zaczynamy z dziećmi w wieku 10 miesięcy to MUSI być wielki druk, bo dziecko nie jest jeszcze gotowe do różnicowania małego druku. Dzięki tej technice stymulowany jest rozwój funkcji intelektualnych. Przedszkola, które prowadziły naukę czytania wg programu "Kocham czytać" informują mnie, że dzieci same opanowały przejście na małe litery. Metoda stosowana jest długo i objęła ogromną liczbę dzieci mogę więc Panią zapewnić, że stosowanie wielkich liter jest skuteczną metodą nauki czytania.
Gdy uczymy sześciolatki korzystamy z książki "Kocham szkołę" (podręcznik dla sześciolatków) gdzie są wprowadzone, ze względu na wymagania programowe, równolegle wielkie i małe litery.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska