Synek mało mówi
Witam,
Mój synek mało mówi, a ma 2,5 roku. Mówi mama, tata, koko i mówi językiem focznym. Cały czas próbuję go uczyć, ale on po prostu nie chce, nie wiem jak mam go podejść. Wiem, że jest leniem. Parę razy zdarzyło się, że powtórzył jakiś wyraz... Potrzebuję jakiejś porady fachowca jak zachęcić synka do nauki mówienia... On rozumie wszystkie polecenia, wie co się jak nazywa, co jak się wykonuje jakieś czynności. Jak się uderzy albo wywróci to mówi językiem focznym i pokazuje jak i gdzie się uderzył. Zastanawiam się nad kupnem "słucham i uczę się mówić", ale nie mam pojęcia od której części zacząć... Proszę Panią jako eksperta o poradę.
Ewelina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewelino,
Synek z pewnością nie jest leniem, dzieci chcą mówić, a jeśli nie rozwijają mowy to zawsze ma to podłoże funkcjonalne lub strukturalne. Proszę rozpocząć od 2 książeczek "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze". Dziecko powinno słuchać w słuchawkach, około 20 minut dziennie. Warto też stymulować dziecko do powtarzania wspólnie czytając 2 pierwsze książeczki z serii "Kocham czytać " (www.we.pl). W wydawnictwie WIR (www.wir-wydawnictwo.com) są lubiane przez dzieci pomoce "Moje pierwsze słowa".
Gdyby Pani miała trudności warto znaleźć logopedę metody krakowskiej na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska