Brak realizacji glosek k/g oraz t/d
Witam,
mam dwoje dzieci. Oboje zdrowi, normalnie rozwijający się. Syn ma 4 lata i do tej pory nie realizuje głosek k/g. Zastępuje je przez t/d. Od pediatry usłyszałam, że syn ma słabe mięśnie w tyle gardła. Jak mam z nim pracować? Jakie ćwiczenia wykonywać? Syn nie realizuje też głosek szumiących. Czy w tym wieku powinien już wymawiać je prawidłowo? Jak je wywołać? Córka ma 21m. Ona nie realizuje głosek t/d tylko zastępuje je przez k/g. Ćwiczę w ten sposób że pokazuję język miedzy zębami (zagryzam język). Co jeszcze mogę zrobić? Bardzo dziękuję za pomoc.
Pytanie przysłała pani Iwona, mama Szymka i Madzi

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Czteroletnie dziecko powinno już realizować głoski tylnojęzykowe k i g, jeśli tego nie potrafi to oznacza BRAK SPRAWNOŚCI JĘZYKA, a nie gardła. Ćwiczenia polegają na wysuwaniu języka do przodu i szybkim cofaniu go ("tak jak kotek pije mleko). Można rozsypać dziecku na talerzyku drobniutkie cukierki (do posypywania tortu), a zadaniem dziecka będzie ich "zbieranie" czubkiem języka i "chowanie" głęboko w gardle. Warto też pokazać dziecku, jak pracuje nasz język, gdy mówimy sylaby ga ga ga i ka ka ka lub gu gu gu i ku ku ku. Trzeba się bawić tymi dźwiękami podczas spaceru, kąpieli i jazdy samochodem, nie uświadamiając chłopca, że chodzi o "naukę" wymowy głosek. Polecam książeczkę -"Sylaby z k i g" (www.we.pl - seria "Kocham czytać")
Córeczka realizuje trudniejsze głoski zamiast łatwiejszych więc nie ma powodu do niepokoju, ale proszę nie wsuwać języka miedzy zęby, bo wyćwiczy Pani seplenienie międzyzębowe! Trzeba ćwiczyć czubek języka, dotykając nim dolnych i górnych zębów oraz wymawiać głoski t i d z przesadną artykulacją. Z pewnością dziewczynka sobie poradzi.
Powodzenia
Jagoda Cieszyńska