3 latek nie mówi głosek t, d, c, s, z, w, f, l, n
Witam,
Pisałam do Pani jakoś na początku tego roku. Pisałam o synku, który przeszedł uraz głowy (lewej strony) i nie chciał mówić. Poradziła mi Pani ćwiczenia z pomocą Pani książeczek. Z pomocą logopedy, książeczek synek zaczął mówić wszystkie samogłoski oraz wyrazy bez głosek t, d, c, s, z, w, f, l, n. Te wszystkie, do których potrzebne jest obicie języka o podniebienie zmienia głoski np. z t na k tata na kaka, auto=akom, albo opuszcza sylaby- banan=ba am. Ćwiczymy u logopedy jego język (nie jest przerośnięte wędzidełko). Już nie wiem jak z nim ćwiczyć. Patrzyłam na torowanie głosek wg Wianeckiej, ale do brakujących nam głosek potrzebne jest prawidłowe ułożenie i praca języka. Co jeszcze mogę zrobić żeby mu pomóc w nauce mowy, bo się boję, że z czasem zacznie zastępować potrzebne głoski innymi, co zupełnie zniekształci jego mowę.
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Z pewnością pisałam także, by zastosować program słuchowy "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
To bardzo ważne, by oprócz zeszytów "Kocham czytać" CODZIENNIE stosować program słuchowy.
Synek potrzebuje jeszcze czasu i cierpliwości ze strony pracujących z nim dorosłych.
Jeśli są trudności z pionizacją języka (uniesieniem czubka języka do wałka dziąsłowego) można skorzystać z ćwiczeń, które opisałam w książce "Metody wywoływania głosek" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska