Literka "R"
Synek ma 4 lata, mimo ćwiczeń rolowania języka, dotykania wibrującej przy zgłosce r brody, pokazywania jak układa się język nie jestem w stanie oduczyć się literki l zamiast r. Konsultujący logopeda z przedszkola najwyraźniej nie miał czasu się zająć dzieckiem, bądź nie potrafi pomóc. Jakie ćwiczenia pani poleci, bo dotychczasowe nie dają najmniejszych rezultatów.
Pytanie przysłała pani Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Pani Agnieszko,
głoska "r" jest najtrudniejszą w systemie głosek polskich, dlatego synek ma kłopoty z jej wypowiadaniem. Jeśli dobrze realizuje głoskę "l" , to znaczy czubek języka mocno opiera się na wałku dziąsłowym, to znaczy, że są warunki do prawidłowego wymawiania głoski "r". Proszę bawić się z dzieckiem w naśladowanie dźwięku "ddddd", wymawianego dziąsłowo. A więc nie "d" , jak w słowie "dwa", ale dźwięku zbliżonego do warkotu maszyny (czubek języka na wałku dziąsłowym (za górnymi zębami). Trzeba uważać by nie dodawać dźwięku "y" do spółgłoski "d". Proszę też nie mówić dziecku, że uczy się mówić "r", bo wówczas będzie wracał do realizacji jako "l". Należy także pamiętać, że wymawianie "r" jako "l" jest normą rozwojową.
Pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska