Bliźniaki 5 lat
Mam pięcioletnie wnuki-bliźnięta jednojajowe, bąble są wesołe, wykonują wszystkie polecenia zadawane przez dorosłych, chętnie pomagają w czynnościach domowych, są bardzo radosne, rozumieją wszystko, co się do nich mówi, ale niestety nie mówią. Mają swój własny język, którym się porozumiewają, a my ich nie rozumiemy. Od roku są pod opieką logopedy. Nasz logopeda powtarza, że będzie dobrze i tylko tyle, a dla nas to nic nie znaczy, bo nie widać efektów. Dlatego bardzo proszę o radę, do jakiego specjalisty powinniśmy się udać, żeby pomóc wnukom, bo przecież to nie jest naturalna sytuacja.
z góry dziękuję.
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
taka sytuacja u bliźniąt jest naturalna jedynie w
drugim roku życia, potem dzieci jednak potrzebują komunikacji z innymi i nabywają system językowy poprzez dialog z innymi. Dzieci za rok pójdą do szkoły i wówczas wszyscy będą pytać dlaczego tak późno dokonano diagnozy. Konieczna jest pogłębiona diagnoza testem SON-R oraz specjalny program stymulacji rozwoju języka. Nie wiem w jakiej części Polski Pani mieszka. Testem SON-R, badają dwie osoby w Krakowie i jedna w Poznaniu. Ale program dla chłopców mogą ułożyć terapeutki Metody Krakowskiej, które pracują w różnych miastach - www.szkolakrakowska.pl.
Koniecznie trzeba intensywnie działać, bo chłopcy będą mieć ogromne problemy edukacyjne i żadnej możliwości pokazania swego potencjału intelektualnego.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska