Śląsk

Ogólnopolska Artykuł sponsorowany

Jak postępować, aby zapewnić dziecku wszechstronny rozwój?

od 18 maja do 24 maja 2010
Wpis archiwalny

1. Obserwuj dziecko
Dziecko chętnie samo z siebie powtarza wielokrotnie to, co go interesuje i sprawia mu przyjemność. Przez obserwację można najłatwiej określić jego mocne strony.

 

2. Spisuj swoje obserwacje
Pamięć jest ulotna. Dziecko codziennie zdobywa tysiące nowych doświadczeń i nieustannie się uczy, obojętnie w jakim środowisku się rozwija. Twoje obserwacje będą bardzo cenną wskazówką dla specjalisty, gdy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych u Twojego dziecka będzie musiał pokierować dalszą jego terapią.

 

3. Dbaj o tożsamość swojego dziecka
Spisane obserwacje stanowią indywidualny rodowód dziecka i pomagają w kontroli rozwoju - określeniu jego słabych i mocnych stron.

 

4. Rozwijaj mocne strony swojego dziecka
Staraj się nadążyć w tym przypadku za dzieckiem, podsuwając mu różnorodne materiały edukacyjne. Tempo rozwoju w tym przypadku jest oszałamiające.

 

5. Bądź delikatny i ostrożny wobec jego słabych stron
Nie denerwuj się, że Twoje dziecko jeszcze nie umie tego, co świetnie już wychodzi jego rówieśnikowi. Szanuj jego słabości i zachęcaj do ich pokonywania w atmosferze przyjemnej zabawy. Proponuj, ale nie zmuszaj. Wycofuj się, gdy dziecko się denerwuje i próbuj innych metod i sposobów. Być może musisz trochę zaczekać, ale nie czekaj biernie.

 

6. Wykorzystuj naturalne okazje do uczenia się
Dziecko jest świetnym naśladowcą i bystrym obserwatorem. Kuchnia, łazienka, pokój dziecinny - te miejsca są pełne interesujących przedmiotów, których kształt, kolor i zapach na zawsze pozostanie
w pamięci dziecka.

 

7. Powtarzaj zabawy
To, co dziecku sprawia przyjemność, zachęca go do częstych powtórzeń. Częste powtarzanie czynności wytwarza nawyki i utrwala dopiero co zdobyte umiejętności.

 

8. Stosuj zasadę stopniowania trudności
Na początku stawiaj przed dzieckiem zadania, które są w obrębie jego możliwości. Jeżeli dziecko wykona ćwiczenie z dużą łatwością, to oznacza, że jest gotowe do kontynuowania podobnych, ale za każdym razem coraz trudniejszych zadań.

 

9. Jeżeli dziecko w jakikolwiek sposób odmawia wykonania ćwiczenia
oznacza to, że postawione przed nim zadanie jest zbyt trudne na tym etapie rozwoju. W tym wypadku należy się wycofać i zaproponować inne.

 

10. Umawiaj się z dzieckiem na wspólne zabawy, planuj czas wolny spędzany razem
Dziecko, będąc uprzedzone o temacie zabawy, która nastąpi w ustalonym odstępie czasowym, zaczyna odczuwać zaciekawienie, myśleć na ten temat i zadawać pytania, przez co wzrasta jego zaangażowanie i motywacja.

 

Ciekawostka
Czy wiesz, że każdy dorosły człowiek ma indywidualny styl uczenia się? U dziecka ustala się on dopiero około 10 roku życia. Ale od wczesnego dzieciństwa dziecko przejawia indywidualne upodobania w zakresie poznawania świata. Nie narzucaj więc z góry własnego stylu uczenia się maluchowi – daj mu eksperymentować. Dodatkowo, aby przekonać się, w jaki sposób Ty chętniej się uczysz, przewróć stronę i obejrzyj dwie prezentacje tego samego tematu: „Czego dziecko się może nauczyć podczas wspólnych zabaw?” Która do Ciebie lepiej przemawia? Którą lepiej zapamiętasz, a z której łatwiej skorzystać w praktyce?

 

Przykładowa zabawa

 

www.zabawyfundamentalne.pl
 

Organizator:

Zabawy fundaMentalne

Wydarzenia na Śląsku

Przeczytaj również

Warto zobaczyć