VI Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia odbędzie się 30 września. Jest to bezpłatna akcja edukacyjna, polegająca na organizacji szeregu zabaw, których kulminacją jest przeprowadzanie egzaminów zgodnie z hasłem „Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają”. Młodsi sprawdzają „tabliczkową” wiedzę starszych kolegów w szkole oraz osób dorosłych poza szkołą – w parkach, sklepach, urzędach i wielu innych miejscach.
Na czym polega akcja?
ŚDTM to szereg zabaw, organizowanych przez cały tydzień (a nawet kilka tygodni) w szkole. Uczniowie przypominają sobie i utrwalają tabliczkę mnożenia podczas gier: „Marmur”, „Matematyczne spacery” czy gier z kartami Grabowskiego: „Królowa skakanki” i „Piłkarz matematyk”. Dużą popularnością cieszą się również łamigłówki matematyczno-logiczne.
Kulminacją jest dzień 30 września, czyli Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Uczniowie z różnych stron świata tworzą Komisje oraz Patrole Egzaminacyjne i przepytują z tabliczki mnożenia starszych kolegów, nauczycieli w szkole oraz… inne osoby poza szkołą. Dzieci tworzące Patrol chętnie odwiedzają urzędy, posterunki policji, stacje radiowe, sklepy i wiele innych miejsc.
Jak wygląda Komisja i Patrol?
Składają się z 2 lub więcej uczniów i osoby dorosłej, koordynującej prace. Każdy Patrol i Komisja ma ze sobą koszyk z losami. Na każdym losie jest 5 pytań z tabliczki mnożenia. Każda osoba, która jest chętna do sprawdzenia swojej wiedzy – wybiera z koszyka jeden los i stara się odpowiedzieć na wszystkie pytania. Jeśli odpowie poprawnie otrzymuje tytuł „Eksperta Tabliczki Mnożenia” oraz imienną legitymację.
Jak zorganizować akcję?
Pierwszym krokiem jest rejestracja na stronie http://www.wmtday.org/pl/rejestracja-2016. Po wysłaniu zgłoszenia, wysyłany jest link aktywacyjny na mail koordynatora (najczęściej jest to nauczyciel matematyki). Po kliknięciu w link, zgłoszenie jest potwierdzane w przeciągu 72 godzin.
Każda szkoła biorąca udział w akcji otrzymuje licencję, do pobrania na stronie akcji po zalogowaniu. Na stronie dostępne są również wszystkie materiały niezbędne do organizacji akcji: scenariusze gier, łamigłówki matematyczno-logiczne, losy (o różnym stopniu trudności), legitymacje „Eksperta Tabliczki Mnożenia” i wiele innych. Wszystko do bezpłatnego pobrania.
3 sposoby organizacji
Do szkół i koordynatorów lokalnych akcji zależy, jak akcja będzie przeprowadzona. Organizatorzy proponują 3 główne scenariusze.
1. Wersja minimalna - ŚDTM w klasie.
2. Wersja standardowa – ŚDTM w szkole.
3. Wersja rozszerzona – ŚDTM w szkole i w mieście.
Szczegółowe przewodniki krok po kroku dostępne są na stronie akcji: http://www.wmtday.org/pl/zasady-uczestnictwa
Kto może wziąć udział w akcji?
W akcji ŚDTM może wziąć udział każda szkoła. Formuła akcji pozwala zaangażować w działania szkoły podstawowe, gimnazja, a nawet szkoły ponadgimnazjalne. Znajomość tabliczki jest ważna na każdym poziomie edukacji, co zresztą widać na coraz większej liczbie szkół ponadgimnazjalnych biorących udział w akcji. Szkoły mają do dyspozycji losy o różnym stopniu trudności, a te najtrudniejsze mogą być wyzwaniem nawet dla każdego dorosłego.
Liceum Matematyki i Informatyki, Saratov, Rosja, 2012
Szkoła Polska, Zurych, Szwajcaria, 2012
Oonrak International Bilingual School, Suratthani City, Tajlandia, 2013
Andrzej Grabowski, pomysłodawca akcji
Institución Educativa "JENARO DIAZ JORDAN", Garzon Huila, Kolumbia, 2013
Szkoła Podstawowa w Kłucku, Polska, 2015
Zespół Szkół im. Strażaków Polskich w Nowej Wsi Lęborskie, Polska, 2015
Liceum Matematyki i Informatyki, Saratov, Rosja, 2015
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Stefana Żeromskiego w Skarżysku-Kamiennej, Polska, 2015
Szkoła Podstawowa im. księcia Józefa Poniatowskiego w Wysokienicach, 2012
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Strzelcach Opolskich, 2014