Warszawa

Jak wybrać idealne przedszkole?

Już lada chwila zacznie się nabór do przedszkoli na kolejny rok szkolny. Obok przedszkoli państwowych istnieje szeroki wybór kuszących swoją ofertą przedszkoli prywatnych. Jak znaleźć przedszkole idealne? Na co zwracać uwagę, aby nie żałować swojego wyboru?

 

PATRZ Z DWÓCH PERSPEKTYW:

 

• swojej, jako rodzica

Twoje zdanie w tej kwestii jest oczywiście decydujące, to Ty rozpatrujesz za i przeciw, sprawdzasz korzyści, badasz grunt. W rezultacie robisz to i dla siebie i dla swojego dziecka. Komfort psychiczny i dobre samopoczucie Twojego dziecka w przedszkolu to też Twój komfort i satysfakcja z dobrego wyboru i spokój o los pociechy.

• z perspektywy dziecka, jako tego, które będzie spędzało w wybranym przez Ciebie miejscu większość dnia

 

 

Przy wyborze przedszkola pomyśl o swoim dziecku, o jego potrzebach, zainteresowaniach, uczuciach, emocjach. Na wizyty w przedszkolach zabieraj przyszłego przedszkolaka - sama zobaczysz, w którym miejscu czuje się lepiej, o ile w ogóle będziesz w stanie zaobserwować minę inną niż lekko przerażoną i zachowanie dalekie od kurczowego trzymania się maminej spódnicy.

 

PAMIĘTAJ, że istnieją przedszkola realizujące różne systemy pedagogiczne, z którymi warto się zapoznać 

 

ZWRÓĆ UWAGĘ NA:
 

OPINIE w środowisku, wśród znajomych. Odwiedzaj placówki polecane przez innych rodziców, ale przyglądaj się temu, co dla Ciebie jest najważniejsze, nie temu, co zadawala innych.
 

PIERWSZE WRAŻENIE PO ROZMOWIE TELEFONICZNEJ
Otwartość i komunikatywność ze strony pracowników placówki, przyjazny ton rozmowy, szczegółowość i umiejętność odpowiedzi na Twoje pytania i wątpliwości.
 

ODCZUCIA PODCZAS PIERWSZEJ WIZYTY
• czy ktoś z personelu przywitał Cię przy wejściu ? Jak z Tobą rozmawiał? Czy zaproponował Ci oprowadzenie po przedszkolu, opowiedzenie o zwyczajach i specyfice placówki, przedstawił kadrę, a zwłaszcza ewentualnego, przyszłego wychowawcę Twojego dziecka, umożliwił rozmowę z nim, pozwolił wejść do grupy? Czy ktoś zajął się Twoim dzieckiem (nie mówię tu o zabieraniu dziecka do grupy już przy pierwszej wizycie w przedszkolu, ale o zwykłym zapytaniu z ust pani przedszkolanki: „Jak masz na imię, ile masz lat?”, „Miło mi Cie poznać, ja mam na imię….”, albo krótkim, przyjemnym powitaniu, miłym zdaniu w kierunku dziecka, ewentualnym zachęceniu do zabawy, gdy rodzice rozmawiają z dyrekcją.
• wystrój wnętrza, wystawy prac dzieci, galerie zdjęć, informacje na tablicach: wszystko to świadczy o otwarciu na kontakt z rodzicem i pokazaniu tego, w jaki sposób placówka realizuje swoje zadania dydaktyczne i wychowawcze
• estetykę, czystość, ład w pomieszczeniach (szatni, łazience, na korytarzu, w salach)
• panującą w placówce atmosferę: uśmiechnięte i życzliwe przedszkolanki, radosne dzieci, gwar, śmiech
• wygląd placu zabaw, jakość przyrządów i zabawek w salach i na podwórku

 

ORGANIZACJĘ DNI OTWARTYCH, podczas których dzieci i rodzice spotykają się na specjalnie zorganizowanych zajęciach

 

MOŻLIWOŚĆ BYCIA Z DZIECKIEM W OKRESIE ADAPTACYJNYM, czyli przebywania z nim w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu, ze stopniowym wycofywaniem się rodzica

 

ORGANIZACJĘ PRZEDSZKOLA:• godziny otwarcia placówki (z reguły około 10 godzin, patrz na swoje możliwości i oczekiwania czasowe),
• wykaz dni wolnych, w których placówka jest zamknięta (rodzice powinni mieć wgląd już podczas pierwszych wizyt, przed podjęciem decyzji o zapisaniu dziecka do przedszkola),
• kwestie finansowe: wysokość czesnego, formę i czas płatności, zajęcia oferowane w ramach czesnego, ofertę zajęć dodatkowo płatnych, cennik, zasady uczestnictwa i opłat za zajęcia dodatkowe,
• kwestie pozostawania dzieci w placówce po godzinach w razie wypadków losowych - zasady pobytu dziecka po godzinach otwarcia placówki,
• liczbę nauczycieli w grupie i zmianowość ich pracy - jak długo dzieci przebywają pod opieką jednego z wychowawców w ciągu dnia? Czy ten sam wychowawca prowadzi daną grupę przez cały okres trwania edukacji przedszkolnej, czy może zmienia się z każdym rokiem?
• ewentualne godziny świetlicowe, na czym polegają, jak wygląda wtedy opieka nad dziećmi (ilość opiekunów, zróżnicowanie wiekowe dzieci),
• ramowy plan dnia, liczbę posiłków, czas na odpoczynek, ewentualną drzemkę, codzienne spacery,
• przewidzianą maksymalną liczbę dzieci w grupie i liczbę dzieci przypadającą na jednego nauczyciela/ opiekuna,
• rodzaj oferty żywieniowej: własna kuchnia/firma cateringowa, jakość proponowanych posiłków, menu zgodne z zasadami żywienia dzieci, dostęp do informacji o menu, ilość posiłków w ciągu dnia, dostęp do wody pitnej, możliwość dostosowania diety do specjalnych potrzeb dziecka, cennik usług żywieniowych -wiele przedszkoli bierze udział w akcjach na rzecz rozpowszechniania idei zdrowego odżywiania dzieci i komponowania zbilansowanych, wartościowych posiłków - warto zapytać podczas wstępnych rozmów z dyrekcją o to, jak placówka zapatruje się na kwestię promocji zdrowego i świadomego żywienia dzieci, czy bierze udział w tego typu inicjatywach społecznych,
• ustalenia dotyczące zdrowia i higieny, wewnętrzne zasady typu nieprzyprowadzanie do przedszkola dzieci chorych, zakatarzonych,
• bezpieczeństwo pobytu w przedszkolu: zamknięta furtka, domofon, monitoring, wysokie ogrodzenie itp., czyli wszelkie zabezpieczenia, które pomogą uniknąć obaw o bezpieczeństwo dziecka podczas pobytu w przedszkolu.


CZAS PRZEZNACZONY NA REALIZACJĘ PODSTAWY PROGRAMOWOWEJ  i pozostałe czynności, w rozliczeniu tygodniowym jest to:
• min. 1/5 czasu przeznaczona na zabawę,
• min.1/5 czasu to pobyt na świeżym powietrzu (1/4 w przypadku młodszych dzieci),
• max 1/5 czasu przeznaczona na zajęcia dydaktyczne,
• 2/5 czasu na dowolne zagospodarowanie przez nauczyciela (w tym czynności opiekuńcze).

 

 

PROGRAM DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZY proponowany przez wychowawcę.

• możliwość ewentualnego, indywidualnego podejścia do dziecka, indywidualnego toku nauczania, formy pracy wyrównawczej, kompensacyjnej, pracy z dziećmi zdolnymi,
• ofertę i różnorodność zajęć dodatkowych, formy i metody nauczania języków obcych,
• przygotowanie pedagogiczne, kompetencje i doświadczenie nauczycieli.

 

FORMĘ KOMUNIKACJI PLACÓWKI Z RODZICAMI
• strona internetowa, kontakt mailowy, łatwy kontakt telefoniczny, osiągalność dyrekcji i pracowników placówki,
• nastawienie na kontakt i współpracę z rodzicami, integrację, imprezy okolicznościowe, zebrania.


OPIEKĘ SPECJALISTYCZNĄ: pomoc logopedyczną, psychologiczną, lekarską i jej dostępność.


PROWADZENIE OBSERWACJI pedagogicznej przez nauczycieli i kompletowanie dokumentacji, systematyczne spotkania podsumowujące z rodzicami.

Pamiętaj - kto pyta nie błądzi.
Masz prawo zapoznać się ze statutem placówki, który określa wszelkie kwestie organizacyjne, prawa i obowiązki dzieci, nauczycieli, rodziców. Zapytaj o ewentualne istnienie programu autorskiego, cele i wizję przedszkola, jego specyfikę.
Od Waszego dobrego wyboru zależy szczęście i przyszłość Waszego dziecka. Życzymy Wam zatem owocnych poszukiwań i satysfakcjonujących decyzji! Powodzenia!

 

 

Autor: Dorota Waszczuk, pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny. Współpracuje z portalem rodzinnym tatento.pl, dla którego pisze porady wychowawcze oraz przygotowuje propozycje kreatywnych zabaw

 

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć