Nauka języka obcego jest niejednokrotnie dużym wysiłkiem, a nawet wtedy, kiedy przynosi nam dużo satysfakcji i widoczne efekty nierzadko żałujemy, że okres beztroskich lat dziecięcych nie został chociaż w minimalnym wymiarze poświęcony na opanowanie podstaw języka. Jak coraz powszechniej wierzymy, dzieciom jest dużo przyjemniej i prościej opanować arkana obcej wymowy i bez obaw podejmować pierwsze próby komunikacji. Z jednej strony naukowcy zajmujący się badaniem możliwości językowych dzieci (francuski laryngolog Thomatis, Laura Ann Pettito z Department of Psychological and Brain Sciences Dartmouth College, badacze i nauczyciele zajmujący się programem immersji – Rebuffot, Wode, Genesse) donoszą o niekwestionowanych korzyściach jakie płyną z rozpoczęcia nauki języka obcego w okresie wczesnego dzieciństwa, takich jak perfekcyjnie przyswojona fonetyka, doskonale opanowane słownictwo, ogromna radość z udziału w procesie dydaktycznym i przeniesienie pozytywnych skojarzeń do nauki na późniejsze etapy życia. Z drugiej jednak strony świat naszych dzieci staje się również w coraz większym stopniu światem zorganizowanym pomiędzy obowiązkowymi zajęciami dydaktycznymi wchodzącymi w skład podstawy programowej przedszkola (bezapelacyjnie potrzebne dla prawidłowego rozwoju dziecka) a zajęciami na basenie, korcie tenisowym, na lekcjach gry na instrumencie i zajęciach rytmiki. Ogólnie widzimy potrzebę angielskiego, ale coraz więcej wątpliwości dostarcza nam okrojone z czasu beztroskiej zabawy dzieciństwo. Obawiamy się chaosu nadmiaru obowiązków w świecie naszego dziecka dodatkowo spotęgowanym nadmiarem bodźców dostarczanym zarówno przez krzykliwe w swojej barwie i ogólnej wymowie gry komputerowe, niektóre programy telewizyjne, jaskrawe pod względem kolorystycznym i precyzyjnie wykonane zabawki, lecz nie pozostawiające dużego pola popisu w zakresie rozwoju wyobraźni.
Nowością w zakresie zarówno nauczania języka obcego, jak i formy organizacji czasu dla dzieci jest Kraina Baśni – program, który w swoich podstawach bazuje na najnowszych osiągnięciach nauki w zakresie nauczania języka angielskiego, ale w swojej formie prezentowanej dzieciom sięga do najbardziej tradycyjnych środków mających kilkusetletnią historię. W swoich czysto-naukowych podstawach program czerpie z doświadczeń nauczycieli niemieckich i kanadyjskich przodujących w zakresie dwujęzycznej edukacji przedszkolnej (programy immersji – badacze Rebuffot, Wode, Genesse) i założeń innych bardzo znanych teorii nauczania języka obcego, takich jak Communicative Approach (Podejście Komunikacyjne), Total Physical Response (Metodę Reakcji Całym Ciałem), Psychologii Gestalt i Sugestopedii. Dalej Kraina Baśni jest programem, który łączy w sobie metody nauczania języka angielskiego znane w świecie anglistów i metody wspierania ogólnego rozwoju dziecka znane w świecie pedagogów i psychologów bazując na odkryciach ludzi nauki takich jak Piaget, Bruner, Wygotski, Montessori, a kończąc na ostatnio bardzo nagłaśnianych teoriach Inteligencji Emocjonalnej Daniela Golemana i Teorii Wielorakiej Inteligencji Howarda Gardnera. Ale to tylko baza Krainy Baśni, natomiast końcowy produkt oferowany dzieciom to nauka angielskiego w świecie odpowiednio zaadaptowanych znanych na całym świecie bajek ludowych i baśni Jana Christiana Andersena, Ezopa oraz Braci Grimm.
Wprawdzie anglojęzyczne wydania bajek i baśni istniały na naszym rynku, jednak odpowiednie dostosowanie ich na potrzeby nauki języka obcego pojawia się po raz pierwszy. Dzięki Krainie Baśni jeszcze raz odżywa i nabiera nowego światła bodaj najbardziej popularna i najpiękniejsza tradycja związana z dzieciństwem, a znane i lubiane bajki w bardzo łagodny i naturalny dla dzieci sposób pomagają im poznać tajniki języka obcego. Oprócz tych znanych od czasów naszych babć sławnych historii o nowych szatach cesarza, Brzydkim Kaczątku czy zamkniętej w wieży Roszpunce, dzieci poznają adaptacje podań ludowych wielu krajów zapoznając się ze spuścizną narodową innych kultur. Adaptacje bajek i baśni wprowadzają słownictwo typowe dla świata dziecka i dostosowane do jego możliwości rozwojowych ucząc kolejno – kolorów, liczb, części ciała, zabawek, jedzenia, pór roku, zwierząt i roślin itd.
Ciekawa jest również graficzna realizacja Krainy Baśni – do tej pory program to ponad tysiąc ręcznie malowanych ilustracji, a każda z nich zachwyca swoim misternym wykonaniem, głębią perspektywy i nasyceniem barw, optymistyczną wymową swojej tematyki. Ręcznie wykonywane są również ilustracje do bajek, karty utrwalające poznane słownictwo, galeria umiejętności prezentująca opanowany materiał, gry i zabawy związane z programem, rekwizyty do przedstawień i wreszcie maskotki i pacynki. Ale najważniejsze w całym przedsięwzięciu jest zadowolenie małych słuchaczy, a o tym świadczy liczba 1000 nowych dzieci, które każdego roku dołączają do grona uczestników projektu. W tej chwili w Krainie Baśni języka obcego uczy się ponad 8 tysięcy dzieci w sposób łagodny i harmonijny czerpiąc to, co najlepsze z naszej pięknej tradycji i stając się pewnymi siebie mieszkańcami naszej planety poprzez poczucie wiary we własne możliwości językowe.
Jeśli zależy Państwu na wysokiej jakości zajęć języka angielskiego w Państwa placówce, dobrej organizacji współpracy z rodzicami, a przede wszystkim zadowoleniu maluchów z lekcji angielskiego w przedszkolu, zapraszamy do współpracy z Krainą Baśni.
Autor: Agnieszka Horyza