Wspaniałe historie muzyczne Marii Szymanowskiej, Karola Lipińskiego i Zygmunta Noskowskiego. Jakie były ich kompozycje? Gdzie tworzyli? Jakie pamiątki po sobie pozostawili?
Zadane pytania stały się podstawą projektu edukacyjnego realizowanego w 2024 roku przez Muzeum Pana Tadeusza Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich w ramach programu Patriotyzm Jutra. Do współpracy zaprosiliśmy uczniów i opiekunów z trzech szkół na Dolnym Śląsku:
Szkoły znajdują się w miejscowości do dwudziestu tysięcy mieszkańców. Uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z niezwykłymi życiorysami trzech kompozytorów: Marii Szymanowskiej, Karola Lipińskiego i Zygmunta Noskowskiego. Pamiątki po tych twórcach są przechowywane w zbiorach Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.
Maria Szymanowska była wybitną pianistką, koncertowała w całej Europie, również na dworach królewskich. Wśród publiczności słuchającej jej triumfalnego koncertu w warszawskim Teatrze Narodowym miał znajdować się wówczas siedemnastoletni Fryderyk Chopin. W Kijowie koncertowała z
Karolem Lipińskim, nazywanym Polskim Paganinim. Większość życia spędził we Lwowie, gdzie był koncertmistrzem a następnie kapelmistrzem orkiestry teatru niemieckiego we Lwowie. Życie skrzypka obfitowało w spotkania z innymi wielkimi twórcami z całej Europy.
Zygmunt Noskowski był kompozytorem, dyrygentem i pedagogiem. Wykształcił wielu znakomitych muzyków, a także opracował system zapisu nutowego dla niewidomych. Przybliżył świat muzyki osobom z niepełnosprawnościami pracując w Instytucie Głuchoniemych i Ociemniałych.
Przed wakacjami uczniowie przyjechali do Muzeum Pana Tadeusza, gdzie wzięli udział w lekcji muzealnej oraz warsztatach śpiewu białego – ludowej praktyki, która inspirowała twórców epoki romantyzmu. Dodatkowo uczestnicy odwiedzili gmach główny Zakładu Narodowego im. Ossolińskich i obejrzeli pozostawione przez artystów pamiątki.
Kolejny etap projektu zrealizujemy na początku roku szkolnego 2024/2025. Tym razem planowane są warsztaty tańców ludowych, odbywające się w gmachach szkół biorących udział w projekcie.
Uczniowie wezmą udział w konkursie na najlepsze wykonanie utworu romantycznego. Laureaci wezmą udział w uroczystym koncercie organizowanym w Muzeum Pana Tadeusza.
Od 10 do 12 września 2024 pracownicy Muzeum Pana Tadeusza kontynuowali realizację projektu Z Ossolineum do „centrum polszczyzny”. Muzyczna wędrówka w muzyczny świat polskiego romantyzmu. Podczas drugiego etapu projektu uczniowie trzech dolnośląskich szkół muzycznych I stopnia:
wzięli udział w warsztatach tańca ludowego prowadzonych przez pana Andrzeja Kiszeckiego, instruktora z Akademickiego Zespołu Pieśni i Tańca „Jedliniok”.
Ten etap odbywał się w gmachach szkół muzycznych, które biorą udział w projekcie.
28 października 2024 w Muzeum Pana Tadeusza odbyło się uroczyste podsumowanie projektu Z Ossolineum do „centrum polszczyzny”. Wędrówka w muzyczny świat polskiego romantyzmu. Uczniowie z dolnośląskich szkół muzycznych: Szkoły Muzycznej I Stopnia im. Ignacego Paderewskiego w Sycowie, Szkoły Muzycznej I stopnia w Miliczu i Szkoły muzycznej I i II stopnia w Bystrzycy Kłodzkiej, w tym laureaci konkursu „Melodie młodych romantyków”, wzięli udział w koncercie w Salonie Romantycznym oraz gali wręczenia nagród. Zobaczyli też premierowo fragmenty filmu dokumentującego pierwsze etapy projektu i zwiedzili muzealne ekspozycje.
Celem projektu Z Ossolineum do „centrum polszczyzny”. Wędrówka w muzyczny świat polskiego romantyzmu jest włączenie uczniów szkół muzycznych I stopnia z małych miejscowości w działania edukacyjno-artystyczne, dzięki którym będą mogli poznać historię polskiej muzyki romantyzmu przez pryzmat trzech kompozytorów: Karola Lipińskiego, Marii Szymanowskiej i Zygmunta Noskowskiego, o których uczniowie na tym etapie edukacji nie mieli możliwości usłyszeć, a którzy wnieśli cenny wkład w rozwój polskiej muzyki. Mamy nadzieję, że idea projektu zachęci uczniów do dalszego poznawania historii polskiej muzyki romantycznej, a powstały film dokumentujący działania projektowe udostępniony na naszej stronie będzie inspiracją dla innych instytucji o charakterze oświatowym i kulturotwórczym.
Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra”