Warszawa

Czy matematykę można polubić? Wywiad z Nelą Boczar, trenerką Maths Masters Polska

Czy matematykę można polubić? Wywiad z Nelą Boczar, trenerką Maths Masters Polska

Każdy rodzic chciałby dać dziecku to, co najlepsze. Ułatwić start w dorosłość i wyposażyć w kompetencje, które zagwarantują życiowy sukces, bezpieczeństwo i pewność siebie. W tym celu często decydują się zapisać swoje pociechy na zajęcia dodatkowe, aby mogły rozwijać pasje i naturalne zdolności. W ostatnich latach na polskim rynku edukacyjnym pojawiły się zajęcia z matematyki spektakularnej, inaczej nazywanej arytmetyką mentalną. Na czym polegają te zajęcia i jakie efekty przynoszą - o tym rozmawiamy z Nelą Boczar, trenerką Maths Masters Polska.

 

 

Nela, czym jest arytmetyka mentalna i dlaczego tak o niej głośno w ostatnim czasie? 

 

To bardzo proste pytanie! Ta rewelacyjna metoda przynosi spektakularne efekty. Dzieci uczą się liczyć na sorobanie - japońskim liczydle, które znacznie różni się od klasycznego liczydła znanego ze szkoły. Kiedy opanują podstawy sorobanu potrafią wyobrażać sobie liczydło i wykonywać skomplikowane działania w pamięci. 

 

Powiedziałaś, że liczydło japońskie znacznie różni się od klasycznego. Wytłumacz proszę na czym polega ta różnica.

 

Już tłumaczę! Klasyczne liczydło to poziome rzędy liczące po 10 koralików. Z kolei soroban zbudowany jest z pionowych rzędów, a w każdym rzędzie mamy 5 koralików. Jeden nad belka i cztery pod belką. Koralik górny ma wartość 5, koraliki dolne mają wartość 1. Przybliżając i oddalając koraliki od belki dokonujemy działań na sorobanie. 

 

Wspomniałaś o tym, że główną rolę w nauce szybkiego liczenia odgrywa wyobraźnia. Zatem matematyka spektakularna to nauka czy sztuka?

 

Masz rację, mamy tu do czynienia z dziedziną na pograniczu nauki i sztuki. Wykonując obliczenia w pamięci ćwiczymy nie tylko koncentrację, ale także zdolności analityczne, logikę jak i usprawniamy funkcjonowanie obydwu półkul mózgu. Bez dwóch zdań spektakularne zdolności matematyczne przekładają się na sukcesy na innych płaszczyznach życia wymagających szybkości przetwarzania informacji. 

 

W takim razie w czym może pomóc nam matematyka spektakularna? 

 

Tak jak wspomniałam - szybciej myślimy, szybciej rezonujemy z informacjami, które do nas przychodzą. Dzięki regularnym ćwiczeniom nad obliczeniami w pamięci bez dwóch zdań sprawniej nauczymy się języków obcych, kroków kilkuminutowej choreografii czy długiego wiersza. A im więcej zadań będzie przychodziło dziecku z mniejszym wysiłkiem, tym większą pewność siebie zbuduje poprzez poczucie sprawczości. 

 

 

Zastanawiam się czy zajęcia Maths Masters Polska są tylko dla geniuszy matematycznych? Czy dziecko musi być uczniem piątkowym z matematyki, aby nadążyć za programem MMP? 

 

Absolutnie nie! Wielu z naszych kursantów to uczniowie trójkowi, którzy za sprawą sorobanu pokochali matematykę i zmienili do niej stosunek. Odczarowujemy postrzeganie nauk ścisłych i pokazujemy, że matematyka da się lubić! Zajęcia w Maths Masters Polska prowadzimy metodą edutainment - nauki poprzez rozrywkę. Program zajęć z matematyki spektakularnej został stworzony z myślą o dzieciach, które chcą się nauczyć liczenia w pamięci bez użycia kalkulatora czy komputera. Dajemy im podstawy, aby swoje pragnienia mogły zamienić w dokonania. 

 

Czy program Maths Masters Polska pozwala zauważyć pierwsze efekty już po 3 miesiącach nauki?


Powiem więcej! Już po bezpłatnych zajęciach pokazowych nasze dzieci wykonują proste działania na liczydle soroban. Każde następne spotkanie to kolejny poziom wtajemniczenia. Trener Maths Masters Polska daje przestrzeń dzieciom na samodzielne działanie, popełnianie błędów i wyciąganie wniosków. Pracujemy tak, aby każde dziecko czuło się komfortowo i chciało iść dalej. Dodatkowo nagradzamy naszych kursantów i program matematyki spektakularnej raz na jakichś czas przeplatamy samodzielnym przez dzieci wykonywaniem doświadczeń naukowych, które później uczniowie mogą zabrać ze sobą do domu. W ten sposób nagradzamy zaangażowanie kursantów. Forma eksperymentu jest kreatywną przerwą w nauce szybkiego liczenia, a również tak jak arytmetyka mentalna rozbudza pasję do nauk ścisłych. 

 

Wspomniałaś o zajęciach pokazowych. Jak przebiegają takie zajęcia? Kto je prowadzi? 

 

Zajęcia pokazowe Maths Masters Polska odbywają się regularnie, ponieważ stale nawiązujemy współpracę z nowymi szkołami, a zainteresowanie zajęciami tylko rośnie. Każdego tygodnia kilkuset nowych uczniów loguje się ze swoich domów, aby wraz z rodzicami wziąć udział w bezpłatnej lekcji pokazowej. Taka lekcja to możliwość poznania trenera oraz metody, do której miłością chcemy zarazić młode pokolenie. Podczas 30 minutowych zajęć próbnych demonstrujemy podstawy liczenia na sorobanie, a następnie dzieci samodzielnie wykonują pierwsze obliczenia, co - jak obserwuję, bo sama takie zajęcia prowadzę - przynosi im mnóstwo satysfakcji, kiedy po kilkunastu minutach warsztatu trenera są w stanie samodzielnie dodawać i odejmować liczby dwu i trzycyfrowe. Najbliższe zajęcia pokazowe prowadzimy jeszcze w tym tygodniu. Zostawiam link do zapisów ze wszystkimi dostępnymi obecnie terminami. Zajęcia są bezpłatne, a po udziale w nich skontaktuje się z rodzicami doradca z biura Maths Masters Polska i przedstawi możliwości rozwoju z nami. Zajęcia prowadzą doświadczeni pedagodzy, pasjonaci edukacji i matematyki. 

 

 

Jakie obiekcje mają rodzice, którzy zastanawiają się nad zapisaniem dziecka na kurs sorobanu?

 

Ostatnio podczas lekcji pokazowej jedna mama powiedziała: ,,Miało być liczenie w pamięci, a liczą na liczydle!’’. Tak - aby nauczyć się liczyć w pamięci, najpierw musimy nauczyć się liczyć na sorobanie, aby później ten soroban sobie wyobrażać i mentalnie przesuwać koraliki w wyobraźni. 

 

Z kolei inny rodzic zapytał mnie kiedyś czy ta metoda nie namiesza jego dziecku za bardzo w głowie i czy ostatecznie nie utrudni nauki matematyki w szkole zgodnie z podstawą programową. Absolutnie nie! Matematyka spektakularna może tylko pomóc zarówno w szkole jak i w życiu codziennym. Umiejętność wykonywania skomplikowanych działań w pamięci w żaden sposób nie przeszkodzi i nie wprowadzi zamętu w głowie ucznia. 

 

W jakich grupach wiekowych organizujecie zajęcia?

 

Zajęcia prowadzimy w dwóch grupach wiekowych. Grupa junior dla uczniów z klas 1-4, grupa master dla uczniów z klas 5-8. Dlaczego prowadzimy zajęcia w grupach, w których dzieci dzielą nawet 3 lata? Nauka liczenia na liczydle dla każdej grupy wiekowej będzie przebiegać tak samo. Nie jest istotna znajomość lub nieznajomość ułamków, pierwiastków, potęgowania. Najpierw musimy nauczyć się podstawy obsługi liczydła, aby dopiero później pójść dalej. 

 

Zajęcia pokazowe odbywają się online, a kurs stały prowadzicie w jaki sposób? Również online? 

 

Pracujemy dwutorowo. Dajemy możliwość zapisania się na zajęcia stacjonarne w szkole jak i na spotkania zdalne. To do dziecka i rodzica należy decyzja! Dodatkowo organizujemy również konkursy, pikniki i półkolonie matematyczno-sportowe dla tych uczniów, którzy przygodę z nami chcą kontynuować także w wakacje. 

 

Link do zapisów na bezpłatne lekcje pokazowe Maths Masters Polska:  https://app.evenea.pl/organizator?out=1&id=289395

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć