Warszawa

Zrozumieć strach

Zrozumieć strach

Strach to jedna z naturalnych reakcji i emocji organizmu. Kiedy jednak przeradza się w coś poważniejszego? I jak go pokonać? 

 

Czym jest strach?

Strach to jedna z najbardziej pierwotnych i naturalnych reakcji naszego organizmu na sytuacje niosące ze sobą ryzyko zagrożenia. To bardzo istotne i przydatne uczucie, które zakorzenione jest w naszym instynkcie przetrwania. W najbardziej podstawowym znaczeniu strach pomaga nam ochronić się przed potencjalnym niebezpieczeństwem. Pod wpływem strachu w naszym organizmie wzrasta poziom kortyzolu i adrenaliny, które przygotowują nas do ucieczki lub walki. Wyróżniamy kilka rodzajów strachu, do których należą m.in. strach biologiczny, społeczny i moralny. Wszystkie one mają na celu ochronę naszego organizmu przed różnymi odmianami zagrożeń. 

 

Czego boją się dzieci?

Najmłodsi odczuwają lęk silniej i częściej niż my. Warto mieć jednak świadomość, że w zależności od wieku i stopnia rozwoju dzieci boją się zwykle podobnych zjawisk.

 

Dzieci w wieku 2-5 lat odczuwają lęk przed:

  • hałasem
  • ciemnością
  • zwierzętami
  • rozstaniem z rodzicami
  • zmianami
  • obcymi

 

Dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym obawiają się zwykle:

  • trudności w nauce
  • braku akceptacji ze strony rówieśników
  • choroby/śmierci rodziców
  • zmiany środowiska
  • zjawisk nadprzyrodzonych (duchów, potworów)
  • zjawisk atmosferycznych

 

Przezwyciężanie dziecięcego strachu

Mimo że konieczny, strach bywa też zgubny. Lęk przestaje być przydatny, gdy zaczyna utrudniać nam codzienne funkcjonowanie. Kiedy strach Twojej pociechy przybiera na sile i coraz mocniej wpływa na jej rozwój lub samopoczucie, pora na reakcję. Przezwyciężanie lęku powinno odbywać się w trzech etapach, którymi są: rozmowa, zidentyfikowanie źródła problemu i oswajanie strachu. Istnieje wiele praktycznych technik, które mogą nam w tym pomóc.

 

Razem z dziećmi możecie:

  • napisać list do ich lęku
  • spryskać pokój “magicznym” spray’em, który ochroni dzieci przed źródłem strachu
  • zacząć rozmawiać z ich lękiem
  • czytać bajki terapeutyczne
  • spróbować popatrzeć na strach jak na przyjaciela
  • popracować nad poczuciem własnej wartości
  • przećwiczyć techniki uważności, które pomogą dziecku skupić się na teraźniejszości, a nie swoim lęku
 

Komentarze

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć