Warszawa

Deformacje sylwetki a nauka pływania dla dzieci

Deformacje sylwetki a nauka pływania dla dzieci

Problem wad postawy staje się problemem globalnym i dotyka coraz większej ilości dzieci nawet w wieku przedszkolnym. Przyczyną nieprawidłowej sylwetki u dzieci są złe nawyki ruchowe, brak ruchu, nieodpowiedni styl życia, a także znikoma wiedzy rodziców na ten temat oraz ich własne, niewłaściwe nawyki ruchowe. Z przeprowadzonych badań wynika, że problem wad postawy jest bagatelizowany przez opiekunów. A wystarczą regularne zajęcia nauki pływania dla dzieci, aby skutecznie zapobiegać skrzywieniom kręgosłupa!


Odchylenia sylwetki od normy wśród dzieci w większości przypadków nie są duże i na skutek prowadzonej rehabilitacji mogą zostać znacznie zniwelowane. Natomiast brak leczenia powoduje nasilenie się wady wraz z wiekiem i skutkuje dużym pogorszeniem komfortu życia w wieku dorosłym.


Nauka pływania dla dzieci  jest sportem najzdrowszym o nieocenionym wpływie na wszechstronny rozwój całego ciała. Wzmocnienie aparatu mięśniowego jest podstawą utrzymania poprawnej sylwetki. Podczas nauki pływania nie występuje ryzyko urazów, które towarzyszą innym sportom!

 

Deformacja sylwetki u dzieci w wieku przedszkolnym – wyniki badań


Badania przeprowadzone u dzieci w wieku 5-6 lat uczęszczających do jednego z bydgoskich przedszkoli wykazały odchylenie od normy, w co najmniej jednym z badanych elementów postawy ciał. Z analizy badania całościowych, przeprowadzonych metodą wg Staffela wynika, że 48% dzieci posiada odchylenia ciała od przyjętego wzorca.


Okres przedszkolny jest jednym z ważniejszych okresów rozwoju dzieci, podczas którego następuje szybki wzrost długości kości( około 5 cm w ciągu roku), co wpływa na zmianę proporcji ciała dziecka. Na tym etapie rozwoju następuje również przyrost masy ciała (około 2,5-3 kg w ciągu roku). Zachodzące w tym okresie zmiany w organizmie dziecka w połączeniu z niedostatecznie rozwiniętym układem mięśniowym powoduje duże ryzyko powstawania nieprawidłowej sylwetki u dzieci.  W okresie przedszkolnym dziecko poznaje i utrwala właściwe, jak również niewłaściwe nawyki ruchowe, wzorce czerpiąc z otoczenia (rodziców, rówieśników).
Biorąc uwagę powyższe analizy warto wdrożyć działania profilaktyczne i wrócić ponownie do ćwiczeń ruchowych w postaci nauki pływania  dla naszych dzieci. Ćwiczenia w wodzie odciążają układ szkieletowy, rozluźniając włókna mięśniowe, a to najlepsze okoliczności do wyrabiania odpowiednie sylwetki.


Deformacje sylwetki u dzieci w wieku szkolnym – wyniki badań


Badania przeprowadzone nad oceną roli nawyków ruchowych kształtujących sylwetkę ciała u dzieci w wieku 12-13 lat wykazały, zła i bardzo złą postawę ciała u blisko 60% badanych. W przebadanej grupie 64 uczniów tylko około 40% dzieci miało bardzo dobrą i dobrą sylwetkę ciała, zgodną z przyjętym wzorcem. Prawidłowe ustawienie i kształt klatki piersiowej miało około 90% uczniów. Natomiast wyniki badań kończyn dolnych pokazały odchylenie od normy, bo tylko około 14% dzieci miało prawidłowo ukształtowane stopy.


Natomiast w przebadanej grupie 31 uczniów stwierdziło, że odczuwają bóle kręgosłupa po całodziennej nauce w szkole. Poszczególni uczniowie wskazali dolegliwości w odcinku szyjnym kręgosłupa. Bóle występowały również w odcinkach piersiowym oraz lędźwiowym.

Badana grupa dzieci wykazała również nieprawidłowe nawyki ruchowe, które dotyczą sylwetki ciała w pozycji siedzącej: założona naga na nogę, nierównomierne rozłożenie ciężaru ciała na pośladkach, z jednym łokciem opartym o blat stołu i głową opartą na dłoni, jednym łokciem zawieszonym na oparciu siedziska oraz skręconym tułowiem.

 

Badania przeprowadzone na grupie dzieci regularnie biorących udział w zajęciach nauki pływania wykazały, niewielkie odchylenia sylwetki od wzorca oraz zatrzymanie pogłębiania się, a także zniwelowanie niedoskonałości w sylwetce.

 

Wpływ ciężaru plecaka szkolnego na wady postawy


Opinie badaczy, co do wpływu wagi tornistra szkolnego są niejednoznaczne. Włoski uczony S. Negrini przebadał grupę 43 dzieci (chłopcy i dziewczęta), w wieku 11–13 lat i nie stwierdził odchyleń od normy w sylwetce ciała. Badanie dotyczyło dźwigania na plecach tornistrów szkolny w wadze 8 oraz 12 kg.

 

Skutkiem symetrycznego, prawidłowego noszenia plecaków było zmniejszenie lordozy lędźwiowej oraz kifozy piersiowej. Natomiast asymetryczne, nieprawidłowe, noszenie tornistra (na jednym ramieniu), spowodowało wystąpienie rotacji kręgosłupa, lordoza uległa zmniejszeniu, a powiększeniu kifoza piersiowa. W grupie dzieci zaobserwowano wystąpiły zbieżności w występowaniu wad postawy z niewłaściwymi nawykami ruchowymi.

 

Inni uczeni (Chow, Avantika, Shalini, Sanders), zajmujący się tym tematem twierdzą, że waga plecaka powinna wynosić do 10% masy ciała dziecka. Plecak powinien posiadać usztywnioną i odpowiednio wyprofilowaną do kształtu kręgosłupa tylna ścianę. Z tą teorią zgadzają się również polscy naukowcy. Kołodziej podkreśla, że masa tornistra przekraczająca 10% wagi ucznia, noszonego niewłaściwie, powoduje zmiany w układzie kręgosłupa.


Wszyscy uczeni podkreślają kluczową rolę rodziców w kwestii doboru odpowiedniego tornistra oraz nadzorowaniu jego ciężaru, a także sposobu noszenia. Za główny czynnik w walce z krzywizną ciała, podają aktywność ruchową, wskazując naukę pływania dla dzieci oraz pływanie korekcyjne , jako sport zalecany w walce z wadami sylwetki ciała.

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć