Łódź

Szkoła Dramy Bohaterskiej Wyobraźni

Szkoła Dramy Bohaterskiej Wyobraźni

Ideą Projektu  jest ŁAD szerzenie poprzez działania artystyczne idei i  bohaterstwa dnia codziennego, solidarności społecznej i odpowiedzialności,  przeciwdziałania mechanizmom wykluczającym osoby słabe, poszukiwanie  wewnętrznych zasobów do podejmowania działań w trudnych sytuacjach.

 

Założeniem projektu jest wyjście poza teatr w rozumieniu estetycznym
i wskazanie na terapeutyczną, integracyjną, profilaktyczną rolę sztuki.
Szczególnym atutem projektu  jest   działanie  w oparciu o  dramę właściwą i teatr edukacyjny, czyli  formy  które  umożliwiają  angażowanie uczestników na poziomie   umysłu, ciała i  emocji.  Projekt  adaptuje założenia międzynarodowego Programu  Bohaterska Wyobraźnia profesora  Filipa Zimbardo,  które wplata  w działania  teatralno - dramowe. Tematyka oscyluje wokół  szeroko pojętego   bohaterstwa .  Podstawą działań dramowych są  wybrane teksty  literackie, które stanowią  impuls do dramowych improwizacji.

 

Działania w projekcie służą twórczemu zbadaniu pojęć związanych z bohaterstwem, mają dać okazję do osobistej i grupowej refleksji na ten temat bohaterstwa  poprzez dramowe odkrywanie ich znaczeń.


W ramach projektu realizujemy:
1.Szkołę dramy dla nauczycieli – kursy dramy I i II ST.
2.Laboratorium dramy dla nauczycieli


Dla nauczycieli zainteresowanych projektowaniem autorskich dram zostało uruchomione Laboratorium dramy, w ramach którego zorganizowano  spotkania. Był to wstęp do osobistego praktykowania  i projektowania dram w macierzystych szkołach.

 

Do akcji włączyli się nauczyciele wraz z uczniami następujących szkół:
Szkoła Podstawowa nr 81, Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy dla Dzieci Słabo Widzących nr 6 w Łodzi, Szkoła Podstawowa nr 5, Szkoła Podstawowa nr 174, Świetlica Podwórkowa działająca przy Centrum Wsparcia Terapeutycznego,  Świetlica Szkoły Muzycznej I i II stopnia   w Łodzi, Świetlica Szkoły Podstawowej nr 142 w Łodzi.

 

3. Szkołę dramy dla uczniów - Działania ukierunkowane na udostępnienie dramy dla uczniów. Projekt  ma na celu  umożliwienie    wszystkim uczniom  w zespołach klasowych udziału  w artystycznych zajęciach dramy.  Są to zajęcia z edukacji teatralnej oraz pełne dramy właściwe budowane wokół  tematów społecznych, w oparciu o teksty literackie, z zastosowaniem środków teatralnych.

 

Łącznie przewidziani realizację ponad 120 godzin zajęć dramowych realizowanych według potrzeb według autorskich scenariuszy: Niedźwiadek Wojtek, Chłopcy z Placu Broni, Ciepłe i Puchate, Syberyjskie Przygody Chmurki, Bezsenność Jutki, Mały Powstaniec, Superbohaterzy, Życie w słoiku. Zajęcia odbywają się w Sali teatralnej z wykorzystaniem elementów teatralnych (światło, muzyka, rekwizyt). Nowa przestrzeń uruchamia kreatywność,  sprzyja budowaniu  nowych  relacji  w zespole, zachęca do eksperymentowania światłem, muzyką dynamiką przestrzeni. Zajęcia stanowią olbrzymie przeżycie dla uczniów o czym mówią podczas informacji zwrotnych na koniec zajęć.

 

4.Letnią Szkołę Dramy
Letnia Szkoła Dramy została zrealizowana dla 15 uczestników świetlicy Podwórkowej. Zajęcia odbywały się Poleskim Ośrodku Kultury oraz a siedzibie Świetlicy podwórkowej. Łącznie przeprowadzono 50 godzin zajęć artystycznych dla dzieci w tym zajęcia dramowe, plastyczne, filmowe, technik poklatkowych. W ramach Letniej Szkoły Dramy Bohaterskiej Wyobraźni powstały filmiki nakręcone przez dzieci,  które złożyły się na film ,,Podaj dalej”, Razem  z dziećmi stworzyliśmy teledysk do napisanej w ramach projektu piosenki ,,Budzimy bohaterską wyobraźnię”, zrealizowaliśmy   happening ,,Ulica Bohaterskiej Wyobraźni”. Całą Letnią Szkolę Dramy opisał językiem obrazu w reportażu student Łódzkiej Szkoły Filmowej. W letniej Szkole Dramy praktykowali  studenci   i wychowawcy świetlicy i pedagodzy ulicy, którzy mogli
w praktyce poznać pracę dramą, jak również mieli możliwość ukończenia kursu dramy I stopnia.


5.Warsztaty Teatralne dla uczniów trzech grup - prowadzone przez kilka miesięcy przez animatorów Stowarzyszenia Łódzka Akademia Dramy w ramach zajęć pozalekcyjnych. Efektem pracy grup teatralnych była prezentacja trzech spektakli, które miały miejsce w Domu Kultury Ariadna, Poleskim Ośrodku Sztuki oraz w macierzystych szkołach.


6.  Spektakl Teatru Forum ,,Szkoła Dramy Bohaterskiej Wyobraźni” w wykonaniu nauczycieli i pedagogów – absolwentów kursów dramy I i II stopnia w reżyserii Hanny Jastrzębskiej Gzelli. Bohaterami spektaklu są uczniowie VI klasy szkoły podstawowej. Spektakl ukazuje  skutki działania mechanizmu „biernego obserwatora”. Podczas interaktywnego warsztatu uczestnicy   badają historię,  zbudowaną  na konflikcie i opresyjnych zachowaniach wśród uczniów, które doprowadzają do krytycznej sytuacji. Uczestnicy podczas teatru forum mają możliwość zmiany przedstawianej historii według własnych pomysłów. Spektakl grany był w Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych w Łodzi dla uczniów szkół biorących w projekcie oraz w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.


Ponadto w ramach projektu organizowane są zajęcia modelowe, powołane zostały zespoły metodyczne do spraw dramy  oraz  powstała publikacja ,,Mój przepis na dramę”, która zawiera opis metody dramy w oparciu o autorskie scenariusze Hanny Jastrzębskiej Gzelli.


Od stycznia zaczynamy kolejny etap Szkoły Dramy Bohaterskiej Wyobraźni. Chętne placówki zapraszamy po więcej informacji na stronie Stowarzyszenia ŁAD Łódzkiej Akademii Dramy http://ład.net/oferta/kursy/

 

Projekt  realizowany jest ze środków MKiDN w ramach stypendium Hanny Jastrzębskiej Gzelli we współpracy z: Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Stowarzyszeniem Łódzka Akademia Dramy, Świetlicą Podwórkową, Kołem Terenowym ASSITEJ, Poleskim Ośrodkiem Sztuki, Fundacją In Blanco.

 

1/1
1/1

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Wiadomości lokalne

Warto zobaczyć