Jesień z Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi - warsztaty online
Z uwagi na sytuację epidemiczną Centralne Muzeum Włókiennictwa zostało czasowo zamknięte. Nadal jednak można korzystać z naszej bogatej oferty edukacyjnej – teraz w nowej formule online. Zapraszamy na cykl warsztatów dla szkół, które są alternatywą dla tradycyjnych lekcji, a przede wszystkim świetną zabawą, nie tylko dla uczniów. Warsztaty kształtują postawę świadomego odbioru kultury i podejmują zagadnienia znajdujące się w szkolnej podstawie programowej. Zajęcia inspirowane są przede wszystkim dziełami z kolekcji Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, a ich tematyka odnosi się do zagadnień związanych ze sztuką, przemysłem, historią i modą. Spotkania prowadzone są na platformie ZOOM. Edukatorzy wykorzystują różne narzędzia do aktywizacji uczestników oraz poprzez rozmowę motywują ich do samodzielnego poszukiwania rozwiązań.
Informacje organizacyjne:
Płatność: Po zarezerwowaniu zajęć zamawiający otrzyma dane do wykonania przelewu. Opłatę należy uiścić w terminie nie później niż 2 dni robocze przed planowanym terminem zajęć.
Abyśmy mogli zarezerwować zajęcia, będziemy potrzebowali kilku informacji:
Warsztat wprowadza uczestników w szeroko rozumiane pojęcie rytmu. Różnorodne działania, m.in. wspólne odsłuchiwanie dźwięków, obserwacja oddechu czy analiza wybranych dzieł sztuki, pomagają w odkryciu, że rytm jest obecny nie tylko w muzyce czy otaczającej rzeczywistości, ale również we własnym ciele i w sztuce. Na przykładzie m.in. prac łódzkiego awangardowego artysty - Antoniego Starczewskiego - uczestnicy dowiedzą się, że rytm może się też składać z różnych powtarzających się elementów (sekwencja).
Warsztat przeznaczony dla klas I-III SP
HASŁA KLUCZOWE: rytm w muzyce, rytm w ciele, rytm w sztuce, kompozycja rytmiczna, rytm prosty, rytm wieloelementowy – sekwencja, Antoni Starczewski, sztuka współczesna
Warsztat zaznajamia uczestników z zagadnieniem abstrakcji w sztuce oraz jej różnych form. Analiza wybranych prac z dziedziny tkaniny artystycznej, fotografii oraz malarstwa, pozwoli wyjaśnić różnicę między dziełem o charakterze realistycznym i abstrakcyjnym. Poprzez różne działania takie jak - dyskusja, burza mózgów czy praca indywidualna, zajęcia pomagają również w praktyce zrozumieć pojęcie formy i kompozycji abstrakcyjnego dzieła sztuki.
Warsztat przeznaczony dla klas IV-VIII SP oraz Szkół Ponadpodstawowych
HASŁA KLUCZOWE: abstrakcja, realizm, forma, kompozycja, punkt, linia, płaszczyzna, kształt, kompozycja geometryczna, kompozycja organiczna
Łódź to miasto, które dawniej było pełne fabryk. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się, co to jest fabryka, jak wygląda i jakie można w niej usłyszeć dźwięki? Sprawdzimy, co wspólnego z fabryką ma czajnik, poszukamy cech charakterystycznych architektury przemysłowej i wsłuchamy się w dźwięki fabrycznych maszyn a także poznamy legendę o założeniu Łodzi.
Warsztat przeznaczony dla klas I-VI SP
HASŁA KLUCZOWE: fabryka, przemysł, włókiennictwo, historia Łodzi, maszyna parowa
Jak doszło do tego, że w ciągu kilkudziesięciu lat Łódź z małej osady stała się jednym z największych polskich miast przemysłowych? Podczas zajęć prześledzimy jakie były przyczyny i skutki rozwoju Łodzi jako miasta przemysłowego. Przyjrzymy się jak zmieniał się plan miasta, dowiemy się, jak rozpoznać fabrykę i jak wyglądała praca zatrudnionych w niej robotników.
Warsztat przeznaczony dla klas VII-VIII SP oraz dla Szkół Ponadpodstawowych
HASŁA KLUCZOWE: historia Łodzi, historia przemysłu, rewolucja przemysłowa, miasto, przemysł, włókiennictwo, robotnicy, fabrykanci
Dawniej ubrania dziecięce były odbiciem strojów dorosłych. Z czasem zaczęło się to zmieniać i nieśmiało pojawiły się początki mody dziecięcej, która rozwija się do dziś. Kiedy patrzymy na dawne portrety i zdjęcia dzieci, możemy zastanawiać się np. nad tym, czy te stroje były wygodne? Podczas warsztatu uczestnicy poznają dawną modę dziecięcą. Dowiedzą się jakie kolory zalecano dla chłopców, a jakie dla dziewcząt? Który z brytyjskich książąt stał się w XIX wieku ikoną mody? A nawet, skąd wzięło się powiedzenie „trzymać kogoś w ryzach”?
Warsztat przeznaczony dla klasy I-VI SP
HASŁA KLUCZOWE: moda, dzieci, stroje dziecięce, stroje dawne, wygoda, styl marynarski, pumpy, ryzy, kryza
Moda ostatnich dekad XIX wieku kojarzy się z elegancją i wyrafinowaniem. Panie na co dzień nosiły długie suknie, a panowie – garnitury. Z drugiej strony była to czas wielkich fabryk i ogromnych rzesz robotników. Jak oni się ubierali? Czym różniły się ich ubrania od strojów osób z towarzystwa? Jakie były modne dodatki? Wreszcie, jaki jest obraz mody tamtych lat w wybranych lekturach szkolnych? Tego wszystkiego uczestnicy dowiedzą się podczas warsztatu. Zastanowimy się też wspólnie, czy ówczesna moda przyjęłaby się w naszych czasach.
Warsztat przeznaczony dla klas VII-VIII oraz Szkół Ponadpodstawowych
HASŁA KLUCZOWE: moda, historia, XIX wiek, Stefan Żeromski, Bolesław Prus, tiurniura, dodatki do stroju, burżuazja, robotnicy