Warszawa

Uwaga, będzie wybuchowo! Jedyna powieść twórcy Jamesa Bonda dla całej rodziny

Uwaga, będzie wybuchowo! Jedyna powieść twórcy Jamesa Bonda dla całej rodziny

Twórca agenta 007 na chwilę przesiada się z astona martina do rodzinnego kabrioletu i zaprasza Was na przejażdżkę. Uwaga, będzie wybuchowo!


Gdy rodzice kupują stary samochód, bliźniaki Jemima i Jeremy nie mają wątpliwości, że ich tata przywróci życie zdezelowanej maszynie. W końcu jest prawdziwym odkrywcą i wynalazcą! Ale nawet on nie spodziewa się, jakie niezwykłe możliwości kryją się pod maską, ani dokąd pojazd zabierze nowych właścicieli. Wakacyjna wycieczka może się zakończyć w sklepie ze słodyczami, wśród zatopionych wraków albo… w kryjówce gangsterów.


Ian Fleming – dziennikarz i pracownik brytyjskiego wywiadu w czasie II wojny światowej, zasłynął jako autor powieści o Jamesie Bondzie. Zainspirowany legendarnym pojazdem wyścigowym, stworzył dla swojego syna opowieść o niezwykłym samochodzie. Bohaterowie tej historii wystąpili także w musicalu familijnym „Nasz cudowny samochodzik” według scenariusza Kena Hughesa i Roalda Dahla.

 

Tworząc historię wystrzałowego samochodu, Fleming inspirował
się swoim własnym autem, którym jeździł w Szwajcarii pod koniec lat 20., oraz samochodem wyścigowym hrabiego Louisa Zborowskiego* – brytyjskiego konstruktora i kierowcy wyścigowego polskiego pochodzenia.


Jak pisze autor w przedmowie:
„Z całego serca dedykuję te opowieści autentycznej BANG BANG, wyścigówce skonstruowanej przez księcia Zborowskiego”. Hrabia Zborowski zbudował ją w 1920 roku w swej posiadłości w pobliżu Canterbury.


Nadwozie samochodu pochodziło z mercedesa sprzed pierwszej wojny światowej, który miał moc 75 koni mechanicznych. Wewnątrz zainstalowano sześciocylindrowy silnik lotniczy Maybacha w wersji wojskowej, stosowanej przez Niemców
w zeppelinach. Cztery tłoki w cylindrach sprzęgnięte były z wyprowadzonymi

na zewnątrz popychaczami i dźwigniami zaworowymi, sterowanymi za pomocą
wałków rozrządu po każdej stronie skrzyni korbowej. Na końcu każdego z dwóch długich przewodów wlotowych zamocowano gaźniki firmy Zenith. Maszyna powleczona szarą stalową karoserią miała błyszczącą maskę długości ośmiu stóp i ważyła ponad pięć ton. W 1921 roku BANG BANG odniosła zwycięstwo
na Brooklands, w wyścigu z przeszkodami na krótki dystans, rozwijając prędkość 101 mil na godzinę. W 1922 wygrała ponownie. W tym samym roku wyścigówka uległa jednak wypadkowi i książę już nigdy nie wystartował nią w żadnych zawodach.


Tak w skrócie można określić to, co spotkało samochód. Jednak w rzeczywistości BANG BANG z niewyjaśnionych przyczyn dostała nagle szału na torze wyścigowym i wraz z hrabią Zborowskim, który stracił panowanie nad kierownicą, na wstecznym biegu, z ogromną prędkością staranowała budkę sędziowską

Komentarze

Polecamy

Więcej z działu: Wiadomości i Nowości Książkowe

Warto zobaczyć