Warszawa

Spisz się! KONKURS

Spisz się! KONKURS

Literacki precedens!

 

Konkurs startuje już 24 kwietnia, z okazji Międzynarodowego Dnia Książki przypadającego dzień wcześniej. Zasady są bardzo proste. Na uczestników czekają trzy historie, każda z nich o innej tematyce: przygoda, bajka oraz tajemnica. Zadanie konkursowe polega na dokończeniu dowolnej z nich. – Nieważne, czy jesteś uczniem piątkowym czy trójkowym, grzecznym czy niesfornym, pokaż nam swój pomysł, swoją wyobraźnię, swój talent, a masz szansę znaleźć się wśród zwycięzców i zadebiutować w prawdziwej książce – opowiada Rafał Witek, znany pisarz i autor początku wszystkich trzech historii do dokończenia – Konkurs jest skierowany dla uczniów klas 1–6 szkoły podstawowej i umożliwia każdemu z nich rozpoczęcie przygody z pisaniem nie stawiając żadnych warunków wstępnych – dodaje.


Prace należy przesyłać mejlem wraz z formularzem zgłoszeniowym (na adres talent@nowaera.pl). Każde opowiadanie powinno mieć tytuł i maksymalnie 500 słów. Ogłoszenie wyników nastąpi 1 czerwca. Jury wybierze 25 zwycięzców. Po dwunastu laureatów z klas 1–3 oraz klas 4–6, a także jedno Grand Prix. – Zachęcamy wszystkich uczniów do odkrycia, jak fascynujący może być świat literatury. Chcemy towarzyszyć młodym pisarzom w tej przygodzie i wspierać ich kreatywność. Właśnie dlatego zwycięzcy konkursu będą mieli okazję przeżyć swój prawdziwy literacki debiut - wyjaśnia Agnieszka von Mallek z wydawnictwa Nowa Era, organizatora konkursu. – Zwycięskie opowiadania znajdą się w książce, którą zilustrujemy i wydamy we wrześniu. To wyjątkowa szansa dla wszystkich uczniów na stworzenie i opublikowanie ich własnego opowiadania – dodaje.

 

Zaszczepić pasję


Nie bez powodu konkurs startuje 24 kwietnia,  z okazji przypadającego dzień wcześniej Międzynarodowego Dnia Książki. W Polsce od lat poziom czytelnictwa spada, a badania rok rocznie potwierdzają tę niepokojącą tendencję. Jak podała Biblioteka Narodowa, w 2016 roku ponad 60 procent Polaków nie przeczytało ani jednej książki! Blisko jedna czwarta z nas nie tylko nie czyta, ale także nie ma w domu żadnej książki. Problem jest wielopokoleniowy, dotyka najczęściej całych rodzin. O potrzebie zaszczepiania w dzieciach miłości do książek już od najmłodszych lat, eksperci mówią od dawna. – Przede wszystkim trzeba samemu czytać, mieć w domu biblioteczkę i pokazywać dziecku na własnym przykładzie, że czytanie to świetna rozrywka, a także źródło wiedzy – komentuje Rafał Witek. – Warto też pozwalać, by dzieci samodzielnie wybierały pozycje w bibliotece lub księgarni – dodaje. Pisarz podkreśla też, że bardzo ważne jest pokazanie najmłodszym różnorodności literackiego świata zarówno w domu podczas wspólnego czytania, jak i na lekcjach.
Szkoła oraz nauczyciel odgrywają równie ważną, co rodzice rolę w kształtowaniu w uczniach postaw czytelniczych oraz ich gustów literackich. Zdaniem Grażyny Kwiecińskiej, polonistki i wicedyrektor SP nr 7 w Rybniku, często wystarczy już zaangażowanie pedagoga i wyjście poza określone schematy, by zachęcić uczniów do działania. - Niezwykle ważne jest, by rozmawiać. Dzielić się swoimi doświadczeniami, odczuciami związanymi np. z przeczytaniem książki. Ale także wrażliwość na tematy bliskie uczniom. W naszej pracy posiłkujemy się wieloma pomocami naukowymi. Głównym z nich jest oczywiście podręcznik, odpowiednio skomponowany może być nieocenionym źródłem literackiej inspiracji. – mówi Grażyna Kwiecińska.


Rozbudzić ciekawość


Okazuje się, że sposób w jaki napisany jest podręcznik do języka polskiego może mieć wpływ na postawy czytelnicze uczniów, zwłaszcza, że w wielu domach jest on jedyną książką! W nowoczesnych wydaniach stawia się na odwołania do współczesnych książek napisanych językiem dostosowanym do wieku uczniów i nawiązujących do bliskich im problemów. – W każdym podręczniku znajdują się teksty z tzw. klasycznego kanonu lektur, które są kluczowe, ale stawiamy także na książki chętnie czytane na co dzień przez dzieci i młodzież, w tym autorstwa znanych na świecie pisarzy, np. „Baśniobór” Brandona Mulla czy „Ernest i tajemnicze listy” Suzie Morgenstern – tłumaczy Anna Tomaszewicz- Kowalska, menadżer redakcji języka polskiego w wydawnictwie Nowa Era. Takie zabiegi są dobrze przemyślane i zaplanowane. – Wybieramy najciekawszy fragment o długości maksymalnie do 3 stron, który wprowadza uczniów w świat literackich bohaterów i który kończy się w jakimś kulminacyjnym momencie. Aby dowiedzieć się, co stało się dalej, uczeń musi sięgnąć po książkę i przeczytać ją w całości. Z doświadczenia wiemy, że taki prosty zabieg bardzo często działa. Uczniowie szukają danych pozycji w bibliotekach szkolnych lub księgarniach  - komentuje Anna Tomaszewicz-Kowalska. Czy bohaterowie z powieści „Baśniobór” zainspirują więc uczniów także i w tworzeniu historii do konkursu „Popisz się talentem?”. Odpowiedź poznamy już 1 czerwca. Organizatorzy podkreślają, że szansę na wygraną ma każdy uczeń. Warto więc użyć swojej wyobraźni i przeżyć prawdziwy debiut literacki pod okiem fachowców.


Więcej na stronie www.nowaera.pl/popiszsietalentem 

Komentarze

Polecamy

Więcej z działu: Wiadomości i Nowości Książkowe

Warto zobaczyć