Czas późnego dzieciństwa przypada na okres wczesnoszkolny, w którym z aktywności spontanicznej, pełnej zabawy dziecko powinno przejść do działań związanych z nauką, obowiązkami i normami społecznymi. W okresie tym kładzie się nacisk między innymi na opanowanie umiejętności nabywania wiedzy i organizowania popołudnia tak, aby znaleźć czas zarówno na rozrywkę, jak i naukę, a także odkryć swoje miejsce w grupie rówieśniczej. Oczywiście są to zadania, w których realizacji powinno się pomóc dziecku, gdyż nie jest ono w stanie poradzić sobie z tyloma nowymi wymaganiami samodzielnie.
Jednak jak pogodzić życie rodzinne ze szkołą? Jak pomóc dziecku pozbyć się złych nawyków i przekazać mu informacje o właściwych technikach uczenia się? Skąd czerpać wszechstronną, profesjonalną wiedzę dotyczącą wspierania rozwoju młodego ucznia? Pomocną lekturą okaże się z pewnością książka wydawnictwa Samo Sedno Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 6-13 lat? Natalii i Krzysztofa Minge.
Autorzy poradnika to rodzice trójki pociech, psycholodzy z długoletnim doświadczeniem, specjalizujący się w tematyce wspomagania rozwoju dzieci. Swoje założenia opierają na poglądach m.in. Glenna Domana czy Gordona Drydena. Najnowszą książkę kierują do rodziców i pedagogów, chcąc pomóc im w rozwiązaniu problemów, jakie mogą się pojawić w pierwszych latach nauki dziecka i przypomnieć, że jest ono „wolną jednostką, która sama z siebie pragnie się rozwijać, ma własne zainteresowania i preferencje”.
Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 6-13 lat? to interesująca i treściwa pozycja, dzięki której czytelnik będzie miał okazję zapoznać się między innymi z alternatywnymi formami nauczania, coraz licznej występującymi w polskich miastach, z likwidacją fobii szkolnych czy złych nawyków nabytych przy odrabianiu lekcji bądź odżywiania oraz z technikami uczenia się, które, jak się okazuje, sprawdzają się u uczniów w każdym wieku. Dodatkowo autorzy przybliżają nam kwestię wieloprocesowości dzieci, kontrargumentując powszechne dość często stanowisko, mówiące, że dzieci są w stanie efektywnie wykonywać kilka czynności jednocześnie, korzystając przy tym z wielu urządzeń technologicznych, a także przedstawiając wartościową opinię dotyczącą ilości zajęć dodatkowych podejmowanych przez dzieci z inicjatywy rodziców.
Książka Natalii i Krzysztofa Minge to przejrzyście wydany poradnik zawierający cenne ciekawostki, wskazówki, ćwiczenia i ogólne informacje ułatwiające zdobywanie samodzielności i wspierania rozwoju dziecka. Co ważne, nie musimy bezwzględnie przeczytać jej strona po stronie, żeby przyniosła korzyści. Dodatkowo, bardzo pomysłowym rozwiązaniem okazało się umieszczenie wyodrębnionych pól tekstowych, w których czytelnik znaleźć może podsumowanie każdego podrozdziału, adresy stron internetowych, na które warto zajrzeć bądź codzienne wskazówki, o których w natłoku obowiązków łatwo zapomnieć. Napisana przystępnym, zrozumiałym językiem treść pokaże, że można zacząć od małych zmian, aby pomóc dziecku zdobywać samodzielność i odpowiedzialność oraz potrzebną w życiu wiedzę, a także uporządkuje i uzupełni wiedzę każdego, kto zdecyduje się na lekturę.
Zachęcam zatem do lektury rodziców oraz nauczycieli szkół podstawowych. Jestem przekonana, że pozycja wydawnictwa Samo Sedno przypadnie Wam do gustu.
Eliza Idczak