Obgryzanie paznokci
Moja niespełna trzyletnia córeczka od niedawna obgryza paznokcie. Przyczyną jej stresu mogły być dość gwałtowne wymiany zdań pomiędzy mną i mężem, czego mała była świadkiem. Przyczynę zlikwidowaliśmy, okazujemy jej wiele zainteresowania i miłości, kiedy jesteśmy w pracy zajmuje się nią dziadek, którego uwielbia. Niestety nawyk pozostał- nie pomaga krytyka, bicie po łapkach, smarowidła, kary, nagrody. Nic... Jak zmotywować córkę do pozbycia się tego paskudnego nałogu?
Pozdrawiam
Pytanie przesłała Pani Emanuela
mgr Aneta Zielińska - psycholog dziecięcy, seksuolog dziecięcy, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny dzieci i młodzieży
mgr Aneta Zielińska

psycholog dziecięcy, seksuolog dziecięcy, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny dzieci i młodzieży
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
Obgryzanie paznokci pojawia się zwykle u dzieci w sytuacjach napięcia, stresu. Nadmierne zwracanie uwagi dziecku może spowodować zwiększenie napięcia. Zalecam, aby pokazać dziecku bardziej adaptacyjne sposoby rozładowywania i poradzenia sobie z emocjami niż obgryzanie paznokci (rysunki, dowolna zabawa, rozmowa z dzieckiem, bajka itp.) Jeżeli obgryzanie nie zmniejszy się w ciągu kilku miesięcy zalecam wizytę u psychologa dziecięcego, aby dokonać diagnozy czy nie występują inne trudności w życiu dziecka które mogą powodować stres, napięcie czy lęk.
Z poważaniem, Aneta Zielińska