Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Problem z mową trzylatka

Mój syn ma 3 lata i 2 miesiące, uczy się dwóch języków (w domu polskiego w przedszkolu - od dwóch miesięcy angielskiego) mieszkamy w USA, wiec ma ciągły kontakt z oboma językami (telewizja, plac zabaw, otoczenie - Angielski), w domu rozmawiamy głównie po polsku. Używa głównie pojedyncze słowa w obu językach, czasami proste zdania, np. chce pic, nie chce etc. oczywiście głównie, kiedy uzna to za konieczne. Gdy nie wie jak o coś poprosić lub zapytać, zawołać używa ciągłe jednego krzyku (AAAAAAAAAAA). Często unika kontaktu wzrokowego, gdy jest się twarzą w twarz. Czy powinnam się martwic brakiem płynności jego mowy i jego zachowaniem w tym wieku?

Pytanie przesłała Pani Beatka
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Beato,

powinna się Pani martwić, bowiem już dziecko dwuletnie zdania gramatycznie poprawne. W sytuacji dwujęzyczności dziecko uczy się drugiego języka dopiero gdy opanuje język etniczny. Niektóre dzieci czynią to w trzecim, inne w czwartym roku życia. Rodzice muszą mówić konsekwentnie po polsku i nie należy zawracać się do dziecka po angielsku, bo wymowa i akcent rodziców nie są idealne, a to nie jest korzystne do nabywania języka angielskiego przez dziecko. Co do niepokojących zachowań dziecka, może to być wynik frustracji, wynikającej z braku komunikacji, ale także mogą to być cechy ze spektrum autyzmu. Radzę natychmiast włączyć ćwiczenia:

 

Prawidłowa artykulacja

1. Program Słucham i uczę się mówić - „Samogłoski”, „Wyrażenia dźwiękonaśladowcze”, „Sylaby i rzeczowniki” „Rzeczowniki - fleksja” (www.arson.pl). Dziecko MUSI słuchać w słuchawkach - 15 minut dziennie


Stymulacja rozwoju systemu językowego

1. Wczesna nauka czytania - książeczki „Kocham czytać” (www.we.pl) - 15 minut dziennie) - dziecko powtarza, potem wskazuje odpowiednie sylaby, w ostatecznym efekcie samodzielnie odczytuje
2. Utrwalanie umiejętności czytania - „Moje sylabki” (www.wir-wydawnictwo.com)
3. Samodzielne układanie zdań - „Kocham mówić” (www.we.pl)


Stymulacja lewej półkuli mózgu

1. Szeregi i sekwencje oraz Analiza i synteza wzrokowa (www.wir-wydawnictwo.com)

 

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze

Witam ,moja corka ma 2 lata i 4 miesiece i niesteety bardzo malo mowi...Zdania w tej sprawie sa podzielone,Jeni mowia ze ma czas inni ,ze jest problem. a Ja nie wiem co mam robic.Corka rozumie wszystko co do niej mowie ,wykonuje polecenia ale co do mowy...Wszelkie moje proby cwiczen z nia powtarzania koncza sie niczym Ajej slownik ogranicza sie nadal do slow- mama,tata,daj, nie ma, a kuku,kolko....

dodany: 2011-01-14 11:10:23, przez: Liza

Witam Panią serdecznie. Po przeczytaniu atykułu stwierdzam ze moja wnuczka ktora rowniez przebywa w USA ma problemy z mową. W marcu br.konczy 4 latka i bardzo mało mówi. Teściowamojej córki twierdzi ze jej najmłodszy syn tez zacząl mowic po skonczeniu 4 lat ale udala sie po pomoc do logopedy. Czy powinnam zakupic jakies pomoce aby podac corce? Jesli tak to prosze podac jakie i gdzie/ Dziekuje

dodany: 2011-01-02 22:47:58, przez: Zdzisława


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć