Regres w rozwoju u 14-miesięcznego dziecka
Witam,
niepokoi mnie regres w rozwoju mojego syna. Około miesiąc temu dziecko przestało machać na pożegnanie, następnie bić brawo, a od około tygodnia bardzo rzadko reaguje na swoje imię. Dodatkowo obserwuję lekki regres mowy (np. nie mówi już "da", tylko wyciąga rączkę i buczy, jeśli chce, aby coś mu podać). Nie próbuje powtarzać dźwięków, także zwierząt, wcześniej próbował, chociaż nigdy nie wychodziło mu to dobrze. Nigdy nie wskazywał palcem, tylko całą ręką.
Synek jeszcze nie chodzi samodzielnie, świetnie radzi sobie przy meblach, za rączkę. Wcześniej był bardzo wesoły, żywy, kontaktowy, teraz jego zachowanie się zmieniło: jest płaczliwy, drażliwy, nie ma apetytu, zaczął bardzo źle sypiać w nocy. W tym czasie wydarzyło się sporo zmian w życiu dziecka. Miał dwa szczepienia w odstępie dwóch tygodni: odra, świnka, różyczka (miesiąc temu) i pneumokoki (1.5 tygodnia temu). Tydzień temu synek złapał straszny katar, od którego zaczęły się problemy ze snem. Od 1.5 miesiąca uczymy syna samodzielnie zasypiać, metodą małych kroków, jeszcze 2 tygodnie temu zasypiał ładnie, teraz jest fatalnie. Choroba ewidentnie pogorszyła też reakcję na imię, skłonność do powtarzania za dorosłymi itd. Przeziębienie zbiegło się też z ząbkowaniem - dziś synek był pierwszy dzień w żłobku. Zupełnie nie reagował na zaczepki pań, był osowiały, ale też nie płakał (byłam obok).
Czy to cofnięcie w rozwoju może mieć charakter przejściowy i być związany z wszystkimi nakładającymi się wydarzeniami, które ewidentnie pogorszyły jego samopoczucie, czy powinnam już szukać pomocy/rozpocząć stymulację? Będę bardzo wdzięczna za pomoc.
Pozdrawiam,
Monika

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
regres w rozwoju dziecka jest często niepokojącym objawem, zwłaszcza jeśli przejawia się w opisanych przez Panią umiejętnościach tj. braku reakcji na swoje imię, zamiany mowy na gesty i "buczenie" czy zaniku naśladownictwa. Trudno mi jednak stwierdzić dlaczego regres nastąpił u Pani synka. Możliwe, że spowodował go stres związany ze zmianami w życiu i minie, ale nie można wykluczyć też innych powodów np. zaburzeń rozwoju. Bez względu na jego przyczynę, warto stymulować rozwój dziecka; wiele prostych do wykonania w domu ćwiczeń i zabaw znajdzie Pani w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna". Radzę wciąż monitorować rozwój synka, a jeśli niepokojące sygnały się nasilą, skonsultować jego rozwój z psychologiem dziecięcym.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł