Wnuk brzydko mówi do babci
Witam,
mój 4-letni syn źle odnosi się do babci. Mówi: "jesteś głupia, zamknij się" itp. Czasem takie słowa babcia słyszy już na dzień dobry bez powodu albo z błahego. Jednocześnie często się z babcią bawi, wygłupia, ale nie słucha kiedy babcia mu czegoś zabrania. Potrafi też ja uderzyć. Tłumaczę, że tak nie wolno się odnosić do babci, że to są brzydkie słowa, próbowałam też dawać kary, ale to nie pomaga. Pytałam, dlaczego tak się zachowuje, a on, że nie lubi babci, bo jest głupia.. Od kilku miesięcy mieszkam z nim z rodzicami, więc takie zachowanie jest trudne do zniesienia i powoduje napięta atmosferę. Co mogę zrobić, aby zmienić jego zachowanie?
Maja

Renata Trojan - Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Renata Trojan
Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
należy oczywiście reagować za każdym razem, gdy chłopiec w nieodpowiedni sposób odnosi się do innych. Reakcja powinna być zarówno ze strony Pani - mamy, jak również babci - osoby, do której kierowane są takie słowa. Trzeba ze spokojem powtarzać, że tak nie mówi się do innych, że babci sprawia to przykrość, odwoływać się do uczuć własnych dziecka - jak ono czułoby się, gdyby ktoś tak do niego mówił.
Pisze Pani, że syn często bawi się i wygłupia z babcią, a nie podporządkowuje się jej zakazom. Być może babcia nadmiernie pozwala wnukowi na różne zachowania, obracając je w żart lub bagatelizując.
Warto zastanowić się przede wszystkim, skąd syn czerpie wzór odnoszenia się do babci. Jeśli dorośli w jego otoczeniu używają, bądź używali podobnych komentarzy, chłopiec powtarza je, traktując, jako ogólnie przyjęte stwierdzenia.
Zawsze trzeba weryfikować to, co i w jakim kontekście mówimy, rozmawiając przy dziecku. Czasem nasz, wydawałoby się niewinny żart lub nieopatrznie wypowiedziany komentarz, może spowodować powtarzanie ich przez dziecko, jako coś - dla niego zupełnie naturalnego, skoro tak mówią dorośli. Ale dla nas - rodziców, dziadków - w ustach dziecka staje się czymś niestosownym, nie do zaakceptowania.
Pozdrawiam serdecznie,
Renata Trojan