Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Problemy z wymową

Witam,

moja 6-letnia córka, która poszła teraz do szkoły, nie potrafi wypowiedzieć głoski "J". Zamiast powiedzieć np. "jajko" mówi coś w rodzaju "lalko", głoskę "R" też zastępuje literą "L": zamiast "rak" mówi "lak". Nie potrafi również wypowiedzieć głoski "I", ale tylko jak występuje w środku wyrazu, np. zamiast "wiem" mówi "wem", zamiast "Oliwia" mówi "Olywa", ale jeśli "I" jest na początku wyrazu, to powie ładnie, np. "igła", "Ilona".
Córka bardzo się tym stresuje i przeżywa, że nie potrafi właściwie wypowiedzieć niektórych słów; ostatnio przyszła ze szkoły i płakała z tego powodu. Nie wiem, czy to ma coś wspólnego z wymową, ale w przedszkolu pani powiedziała, że córka ma lateralizacje skrzyżowaną tzn. prawa ręka, prawa noga a lewe oko.
Chciałam nadmienić, że chodzimy do logopedy i teraz jesteśmy na etapie ćwiczenia głoski "R", wcześniej ćwiczyliśmy wymowę "Sz".
Proszę o pomoc i podpowiedź, co mam robić, żeby wywołać głoskę "I" w środku wyrazów, bo nie potrafię znaleźć żadnych informacji na ten temat i jaka jest tego przyczyna.

Izabela
dr Alicja Kabała - logopeda, logopeda medialny

dr Alicja Kabała

logopeda, logopeda medialny

Odpowiedź:

Droga Pani Izo,

trudno odpowiedzieć na pytanie, dlaczego córka ma problemy z wymową, mogę wyjaśnić na czym polega mechanizm... Możliwość wymawiania głosek :i, j oraz głosek zmiękczonych wymaga uniesienia środkowej części języka do podniebienia (język układa się w taką górkę- czubek języka obniżony, środek uniesiony - to w największym uproszczeniu). Warto sprawdzić, jak córka sobie radzi z takim ruchem języka. Fakt, że realizuje samogłoskę - i na początku wyrazu może oznaczać, że ta umiejętność jest i należy ją wzmacniać i wykorzystać w innych wyrazach/kontekstach. Problem z wymową - j, opisywany przez Panią, może wynikać z faktu, że córka unosi czubek języka do wałka dziąsłowego i dlatego pojawia się głoska zbliżona do - l.

Sugerowałabym, aby zwrócić się do logopedy z prośbą o ćwiczenia, szczególnie, że rozwojowo najpierw powinny być wyćwiczone te głoski, a dopiero potem opracowywane dziąsłowe : sz, ż, cz, dż, r. To, co mogłabym zaproponować do sprawdzenia/zrobienia w domu w celu uzyskania - j: proszę polecić córce, żeby "przykleiła"/ oparła czubek języka do wewnętrznych krawędzi dolnych siekaczy (w razie trudności, tzn. kiedy czubek języka będzie się odrywał i wędrował w górę, można przytrzymać czubek języka palcem), troszeczkę szerzej otworzyć usta i wypowiedzieć sylabę, np. ja. Oczywiście, będzie to wymagało troszkę czasu i ćwiczeń, bo zapewne na początku nawykowo język będzie wędrował ku górze. Dlatego również moja sugestia o rozmowę z logopedą i podjęcie takich ćwiczeń. Pani mogłaby obserwować, a później w domu je utrwalać.

Pozdrawiam
A.Kabała

Zobacz inne porady w tematyce: problemy z wymową

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć