Droga Pani Izo,
trudno odpowiedzieć na pytanie, dlaczego córka ma problemy z wymową, mogę wyjaśnić na czym polega mechanizm... Możliwość wymawiania głosek :i, j oraz głosek zmiękczonych wymaga uniesienia środkowej części języka do podniebienia (język układa się w taką górkę- czubek języka obniżony, środek uniesiony - to w największym uproszczeniu). Warto sprawdzić, jak córka sobie radzi z takim ruchem języka. Fakt, że realizuje samogłoskę - i na początku wyrazu może oznaczać, że ta umiejętność jest i należy ją wzmacniać i wykorzystać w innych wyrazach/kontekstach. Problem z wymową - j, opisywany przez Panią, może wynikać z faktu, że córka unosi czubek języka do wałka dziąsłowego i dlatego pojawia się głoska zbliżona do - l.
Sugerowałabym, aby zwrócić się do logopedy z prośbą o ćwiczenia, szczególnie, że rozwojowo najpierw powinny być wyćwiczone te głoski, a dopiero potem opracowywane dziąsłowe : sz, ż, cz, dż, r. To, co mogłabym zaproponować do sprawdzenia/zrobienia w domu w celu uzyskania - j: proszę polecić córce, żeby "przykleiła"/ oparła czubek języka do wewnętrznych krawędzi dolnych siekaczy (w razie trudności, tzn. kiedy czubek języka będzie się odrywał i wędrował w górę, można przytrzymać czubek języka palcem), troszeczkę szerzej otworzyć usta i wypowiedzieć sylabę, np. ja. Oczywiście, będzie to wymagało troszkę czasu i ćwiczeń, bo zapewne na początku nawykowo język będzie wędrował ku górze. Dlatego również moja sugestia o rozmowę z logopedą i podjęcie takich ćwiczeń. Pani mogłaby obserwować, a później w domu je utrwalać.
Pozdrawiam
A.Kabała
Komentarze